Hirdetés

Phil Knight őszinte és személyes beszámolójából jópár kulisszatitkot megtudhatunk: mi lehet a hasonlóság egy vállalkozó és sportoló között, mit jelent a márkanév, hogyan született meg a logó. Igazi hullámvasutat bejárva vált a világ egyik legsikeresebb vállalkozójává és teremtett meg egy világmárkát, amivel bizonyította, ha elég szenvedélyes, bátor és kitartó az ember, bármit képes elérni. Könyvismertetőnk.

Hirdetés

Knight friss diplomásként indult el Japánba, és kötött üzletet egy Tiger cipőket gyártó céggel. Kezdetben kocsijának csomagtartójából árulta a cipőket, majd szülei házának alagsorából intézte a  megrendeléseket. Egykori edzőjével társalapítóként vitték együtt a vállalkozást – amellett, hogy árulták a cipőket, folyamatosan kísérleteztek, újabb és újabb fejlesztéseken dolgoztak, melyek terveit ők maguk szolgáltatták a japánoknak.

Nem volt egyszerű a japánokkal való együttműködés, sokszor késtek a cipőszállítmányok, konfliktusok alakultak a felek között, és a befektetett munkáért remélt elismerés és hűség is elmaradt: „…Hét éve a Tiger cipőknek szenteltük az életünket. Bevezettük az Egyesült Államokba, újraterveztük a cipőcsaládot. […] Eladási rekordokat állítottunk fel, megváltoztatjuk az iparág teljes arculatát –

és ez a köszönet érte?”

Végül a hullámhegyekkel és hullámvölgyekkel tűzdelt tíz éves időszak után a hetvenes évek elején a szakadék szélén állva meghozták a döntést: a Blue Ribbon Sports elindította saját cipőit oldalukon ferdére sikerült pipával, a győzelem görög istennője után Nike-nak keresztelve.

nike-458042_1920
Az egykor 50 dollárból indított cég ma már évi több mint 30 milliárd dollár éves bevétellel rendelkezik.

Győzött a cipőnk!

A Nemzeti Sportszerszövetség Kiállításán kezdődött a Nike útja, ami sorsdöntőnek bizonyult. Az első szállítmánnyal tesztelés nélkül vettek részt a rendezvényen, azonban a cipők minősége közel sem volt megfelelő. Ennek ellenére sikerrel zárták a kiállítást, sőt a ’72-es olimpiai kvalifikációs versenyen sorra gyűltek a sikerek: súlylökésben 4. helyezés, 1500 méteren több elődöntős. De utolsó napon egy akkor szupersztárként ünnepelt futó is legyőzte riválisát. Méghozzá Nike cipőben!

Pár évig jól és kiegyensúlyozottan működött a gyártás és az eladás, három év múlva nemcsak hogy kihátrált a bank a vállalkozás mögül, még az FBI-t is értesítették a kölcsönök, hitelek, könyvelés és egyéb gyanakvásokra hivatkozva. A Nike mai állásából sejthetjük, hogy sikerült túlvészelni ezt az időszakot, de hogy hogyan és , azt a könyvből megtudhatjátok!

Knight kitartása, szenvedélye és akarata odáig vezette őt, hogy a kudarcok ellenére, az ellenséges bankárok és kétkedőknek is bebizonyította, hogy egy „őrült ötlet” megvalósítása sem lehetetlen: a Nike éves bevétele napjainkban 30 milliárd dollár környékén mozog és a világ egyik legmeghatározóbb sportszergyártó cégévé vált. Sikerült egy olyan márkát és kultúrát létrehoznia, ami mindennapjainkra és mozgáshoz fűződő viszonyunkra is nagy hatással van. Nem véletlenül vált a cég mottójává, hogy „a sport jobbá teszi az embert”.

***

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

Hirdetés
MEGOSZTÁS
A szerző viselkedéselemző, a Mindset Sportpszichológia rovatvezetője és szakújságírója. Jelenleg az ELTE klinikai- és egészségpszichológia mesterképzésének végzős hallgatója.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ