György Réka 20 éves úszónő, aki a tavalyi évben először kvalifikálta magát az olimpiára, mégpedig a második leggyorsabb magyarként 200 méter háton. Réka életét maximálisan kitölti az úszás. Sikerességének csúcspontjait jól mutatják nemzetközi eredményei: ifi Európa-bajnoki 3. helyezés 200 vegyesen és 2016-os olimpia 22. helyezése 200 méter hátúszásban. Hogyan is került kapcsolatba az úszással? Milyen pszichológiai különbségeket talál az úszószámok között? Mivel telik a verseny előtti tíz perce? Interjúnk.

Hogyan találkoztál először az úszással?

A szüleink heti két alkalommal járattak minket bátyámmal úszni, a vecsési magánúszó iskolába, hogy ne féljünk a víztől. Onnan a tehetségesnek vélt gyerekek bekerülhettek a Spartacus Úszó Szakosztályba. A bátyámat 9 évesként túl öregnek gondolták a versenyzéshez. Nekem viszont azt mondták már holnap jöhetek, mert Egerszegi Krisztina óta nem láttak ilyen vízfekvést. Akkor voltam 8 éves.

Hogyan élted meg hogy ilyen korán ennyire tehetségesnek mondtak? Jól vagy rosszul hatott rád így utólag visszagondolva?

Tulajdonképpen sokáig fel sem fogtam, hiszen még kicsi voltam. Így visszagondolva mindenképpen azt mondom, jó hatással volt rám, hiszen olyan eredményeket sikerült elérnem, amiről a legtöbb sportoló csak álmodni mer. Folyamatosan kaptam mindenkitől a biztatásokat (edzőmtől, csapattól, barátoktól, családtól) és ha ez nem lett volna meg már az elejétől kezdve, nem hiszem hogy akkor most velem készítenétek ezt az interjút.

Milyen számokban szoktál indulni? Melyeket preferálod?

Vegyesúszó és hátúszó vagyok. 200 méter háton ki is jutottam az olimpiára, mert sikerült az első két legjobban benne lennem. 400 méter vegyesen is megvolt az olimpiai szintem, ami azt jelenti indulhattam volna, viszont a 3. legjobb magyarként nem tehettem. Ettől független nem keseredtem el, főleg hogy Jakabos Zsuzsa volt előttem, a második legjobb magyarként és 1 mp van közöttünk, amit elérhető távolság.

Ha választanom kellene a hátat vagy a gyorsat mondanám kedvenceimnek. Mindegyiknél más a technika, pillangó és a mell erőúszás: fizikum kell hozzá, így a nagyobbakkal szemben hátrányban vagyok. Úszásnál a testalkat, vízfekvés, siklás, testösszetétel fontos. Én magas és vékonyok, jól siklom, ezért tudok jól háton úszni, mert ott ha minél magasabban van a test, annál gyorsabban lehet előrehaladni.

1
Réka jó kapcsolatot ápol edzőjével, Dr. Egressy Jánossal, aki Testnevelési Egyetem tanára. Fotó: Szaka József.

Vannak-e pszichológiailag különbségek a számok, távok között?

Szerintem mindenképp vannak közöttük különbségek, hiszen mindegyikre teljesen másképpen kell készülni fejben. Például 50 méteren nincs sok minden, amin agyalni kellene: ott csak beugrasz a vízbe és egy hossz után vége. Viszont egy 400 vegyesen már annál inkább lehet agyalni, főleg ha túl vagy a táv felén és kezd zsibbadni kezed-lábad. Ez a fájdalom nem kellemes, pedig sok ember azt hiszi, hogy az úszás egy könnyű sport. Ezt szeretném pontosítani: nem létezik olyan versenysport, ami könnyű lenne. Nekünk, úszóknak leginkább a savasodással és az oxigénhiánnyal kell mindig megküzdenünk és komoly pszichológiai felkészültséggel kell rendelkezni, hogy át tudjunk lendülni rajtuk. Általában ez csak a tapasztaltabb versenyzőknek sikerül, de még nekik sem mindig.

Jártál-e már sportpszichológusnál?

Egyszer voltam sportpszichológusnál, olimpia előtt szűrővizsgálat céljából. Úgy gondolom, lenne rá szükségem. A probléma az, hogy a szövetség nem támogatja, így költséges lenne. Egy darabig úgy gondoltam megoldom magam, nem kell pszichológus, de talán most volt az olimpián, amikor én is beláttam,

lehet hogy nem lenne baj hogy ha valakivel tudnék beszélni, aki tényleg ért ehhez.

Hogy telik a verseny előtti napod? Mentálisan hogyan készülsz a versenyre?

A verseny előtti napom ugyanúgy telik, mint a többi. Teszem a dolgom, de igyekszem minél többet pihenni, koncentrálni a következő napra. Valamikor azt is szoktam csinálni, hogy fejben leúszom az adott távot és eltervezem, hogy szeretném megcsinálni. Amikor eljön a verseny napja, egészséges versenydrukk szokott bennem lenni, kivéve, ha világverseny esetén. Minél nagyobb tétje van egy adott versenynek, annál jobban hajlamos vagyok rágörcsölni. Ez általában teljesítményromlással jár, nem egyszer izgultam már el versenyt, nem úgy sikerült, ahogy tudtam volna teljesíteni.

Mesélj a verseny előtti 10 percedről! Van valamilyen technikád, amivel nyugtatni szoktad magad?

Rajt előtt az edzőmmel, valamint a társaimmal való beszélgetéssel vezetem le a feszültséget, vonom el a figyelmem a versenyzésről. A medencéhez menet előtt be kell menniük a versenyzőknek Corrumba, ahol a felszerelést ellenőrzik (támogatók miatt meg van szabva, milyen matricák milyen méretben lehetnek). Ott már csak a versenyszámra összpontosítok, mert a behívástól számítva tíz percen belül úszni szoktam. Abban az időben általában végigúszom fejben a távot. Legtöbbször abban a helyiségbe tesznek televíziót, amin figyeli szoktam a futamokat, számolom, van-e esélyem döntőbe jutásra. Önnyugtatásra légzőgyakorlatot szoktam alkalmazni. Mivel az edzőm nem szereti a súlyzós edzéseket, sokat jógázunk, melyben ennek az alkalmazása dominál.

A közönség befolyással van a teljesítményedre?

Ki szoktam tudni zárni a közönséget. Amikor bemegyek, nem is a lelátóra nézek, inkább a rajtkő beállításával foglalkozom. Eddigi legnagyobb versenyemen, az olimpián, a több tízezres nézőközönség megijesztett. Most nem tudtam úgy odamenni a pályájához hogy: hát akkor nem fog itt semmi sem történni, csak bemegyek, levetkőzöm, leúszom a távot és jól érzem magam. Itt azért megijedtem rendesen, mikor beléptem és mindenki üvöltözött.

Itt nem tudtam kizárni őket.

Előfordult már hogy úszás közben leblokkoltál?

Eddig egyszer volt úszás közbeni blokkolásom, ami azzal magyarázható, hogy nem edzettem úgy, ahogy kellett volna. Nem volt meg az állóképességem a 400 méter vegyeshez és 200 méternél a döntőben szinte már mindenki előttem volt, fájt mindenem. Ekkor volt az első alkalom, hogy feladtam.

Figyelemmel szoktad kísérni a többi úszót?

Úszás közben a mellettem lévőkre szoktam figyelni, az lebeg a szemem előtt, hogy ha mást nem is, őket verjem meg. Azért küzdök, hogy tudjam velük szemben tartani az iramot és legyőzzem őket. Nem érdemes viszont kitekinteni a többi pályára, mert mindenki magára szokott koncentrálni, hogy a saját iramát meg tudja úszni. Abból is baj lehet, ha valaki nem a megszokott tempót ússza, és nem úgy osztja be az erejét, ahogy kellene. Ha ellövöd a puskaport az elején, a melletted lévő bírja a végét, te viszont nem. Arra kell figyelni, hogy a személy ne törje meg a saját ritmusát, próbálja azt tartani, amit mindig is szokott csinálni.

Mik a jövőbeli terveid?

Két éve érettségiztem, nem tanultam tovább, csak az úszásra koncentráltam az olimpiáig. Az elmúlt időben sportösztöndíjat nyertem Amerikába: december 26-án költöztem ki, itt kezdem az egyetemet. A sportösztöndíj lényege hogy folytatom a tanulmányait, mellette edzek, egyetemi bajnokságon az ő színiekben indul, nekik viszi a pontot. Nemzetközi versenyen, Európa bajnokságon, világbajnokságon, az olimpián magyar színekben versenyzem. Ezt a 4,5 év ösztöndíjat mindenképp szeretném végigcsinálni. Abba még egy olimpia biztos benne van, remélem a kijutás is sikerül. A legközelebbi célom a jövőévi világbajnokság, amelyet Budapesten rendeznek meg. Hazai közönség előtt mindenféleképp szeretnék úszni, mert az egy plusz adrenalinlöketet ad, hogy nekem szurkol élőben is az egész ország. Továbbá nemcsak a következő, de még a 2024-es olimpiát is szeretném megcélozni.

20160805_2154540
A riói olimpia megnyitóünnepségén. Ismétlés 2020-ban Tokióban? Fotó:Szaka József.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ