Hirdetés

Bár évről évre egyre nagyobb elismerést kap a mentális tréning jelentősége, a legtöbben még mindig csak másodhegedűsként tekintenek rá a fizikai és a technikai felkészülés mögött. Azonban ahogy a fizikai, technikai készségek és képességek, valamint a sportfelszerelések minősége elérték saját korlátaikat, szükségessé és természetessé válik a mentális tréning alkalmazása. Dr. Jim Taylor amerikai sportpszichológus szerint öt kritérium figyelembevételével lehet hatékonyan beépíteni a mentális tréninget.

Hirdetés

Amikor sportolókkal és edzőkkel beszélgetek, s arról kérdezem őket, szerintük mennyire fontos a mentális jelenlét a megmérettetés alatt, néhány kivételtől eltekintve mindig ugyanazt a választ kapom: meghatározó, vagy talán fontosabb, mint a fizikai és a technikai képességek. Tehát kijelenthetjük, hogy a mentális felkészültség ugyanúgy lényeges láncszeme a sportolói teljesítménynek, amit azonban gyakran nem vesznek figyelembe.” – kezdi tanulmányát a San Franciscó-i Egyetem oktatója.

Tapasztalatai szerint a sportolók és edzők nagyon kevés, vagy a kívántnál kevesebb energiát szánnak a mentális felkészülésre. Sőt mi több, a néhány mentális tréningre irányuló kísérletet általában véletlenszerűen választják ki, következetlenek és egyáltalán nem kapcsolódnak a sportoló felkészülésének többi eleméhez.

Felmerül a kérdés: miért nem szentelnek ugyanakkora figyelmet a mentális felkészülésre, mint a fizikaira és a technikaira? Ha összehasonlítjuk a három területet,

a mentális tréning nyilvánvalóan csak másodlagos

a másik kettőhöz képest. Míg a technikai- és az állóképesség fejlesztésére főállású edzők állnak rendelkezésre a felkészülés során, addig csupán néhány mentális tréningfeladat található meg ugyanebben a programban, amelyet még kevesebb ehhez értő szakember végez.

Felmerül a kérdés: miért nem szentelnek ugyanakkora figyelmet a mentális felkészülésre, mint a fizikaira és a technikaira?

Vegyük sorra, mi teszi hatékonnyá a fizikai és a technikai fejlődést, majd vessük ezt össze a mentális tréning alkalmazásával a mai sporthétköznapokban. Öt kritérium van, amelyek elengedhetetlenek a sikerhez.

Átfogó és részletes

A különböző fizikai edzésprogramok sem csupán súrolják azt a néhány területet, amelyek előrelendítik a sportoló teljesítményét. Sokkal inkább minden részletre kiterjedőek, hiszen céljuk az, hogy valamennyi sportoló sikeresen alkalmazza őket, és a maximális fejlődést biztosítsa számukra. Például az állóképességet fejlesztő feladatok között szerepelnek izomzatot, gyorsaságot és rugalmasságot célzó feladatok is. Ugyanúgy a technikai fejlődést célzó feladatok között vannak alapállást, egyensúlyt, felső testpozíciót és egyéb területeket fejlesztő feladatok.

Strukturált

Amikor egy sportoló elmegy edzeni, nem csak besétál az edzőterembe és véletlenszerűen csinál izomerősítő és gyorsaságot fejlesztő feladatokat. Ehelyett egy olyan strukturált edzéstervet szervez az edzés előtt, amely szerinte és az edzője szerint a legoptimálisabb fizikai és technikai előrelépést fogja eredményezni. Mind a fizikai, mind a technikai elemeknek jól megszervezett programja van, amely meghatározott keretei és folyamatai révén lépésről lépésre haladva segít a cél elérésében.

Következetes

Nyilvánvaló, hogy senki sem lenne sokkal fittebb, ha csupán pár héten keresztül edzene, s természetesen akkor sem, ha minden hónapban csupán egyszer. Csakis az teszi lehetővé, hogy erősebb és technikásabb legyen bárki, ha az ehhez szükséges edzéseket rendszeresen csinálja. Tehát napról napra, hétről hétre és hónapról hónapra folyamatosan beleöli az energiáját és az idejét a fejlődésébe.

Csak úgy lehet bárki erősebb és technikásabb, ha az ehhez szükséges edzéseket rendszeresen csinálja.

Lépésről lépésre

Természetesen nem ugyanazt a fizikai és technikai edzéstervet végzi egy sportoló egész évben. Sokkal inkább egy-egy speciális területre fókuszál mind a felkészülési, mind a versenyidőszakokban. Például, nagyobb hangsúlyt fektet az állóképesség javítására a felkészülési szakaszban, mint a versenyidőszakban. Ezenkívül csapatsportoknál a játékosok sokkal inkább a technikai elemek fejlesztésére fókuszálnak a felkészülési szakaszban, és szakaszosan térnek át a taktikai elemekre, ahogy a versenyidőszak közeledik.

Személyre szabott

Bár valamennyi sportolónak ugyanazon alapvető dolgokat kell fejlesztenie a siker érdekében – állóképességüket, izomzatukat, technikai és taktikai képességüket –, ezeket mégis személyre kell szabni, hogy megfeleljenek az adott sportoló igényeinek és elvárásainak. Például a kosárlabdán belül egy centernek sokkal nagyobb izomzatra van szüksége, mint egy irányítónak, akinél viszont fontosabb, hogy technikásabb legyen.

Egyetlen másodperc, egyetlen centiméter

Amikor kialakítod a saját edzésprogramodat – legyen az fizikai, technikai vagy mentális –, akkor ezt az öt kritériumot kell alkalmaznod annak érdekében, hogy a lehető legtöbbet tudd kihozni magadból a következő versenyszezonban.

Időbe telik még, hogy a mentális tréning ugyanakkora figyelmet kapjon, mint a felkészülés fizikai és technikai aspektusai, de mivel egyre nagyobbak a tétek és egyre keményebb versenyek alakulnak ki szinte minden sportágban, az amatőröktől kezdve a profi sportolókig mindenki egyaránt keresi a lehetőséget, hogy csupán egyetlen egy másodperccel, centiméterrel vagy ponttal jobb legyen az ellenfeleinél.

Ha kitűztél magadnak egy nagyobb sportcélt, akkor ne várj arra, hogy az adott sportág felismerje a mentális tréning jelentőségét és beemelje a felkészülési programjába. Ehelyett szerezz azáltal versenyelőnyt, hogy figyelembe veszed a cikkben leírt öt kritériumot, és alkalmazod a saját mentális programod kialakításában!

***

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!a

Hirdetés
FORRÁSFelhasznált irodalom
MEGOSZTÁS
A szerző viselkedéselemző, a Mindset Pszichológia Sportpszichológia rovatának szakújságírója. Jelenleg a Károli Gáspár Református Egyetem mesterszakos pszichológus hallgatója.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ