Hirdetés

Úgy érzed, nem tudsz lépést tartani a folyamatos változásokkal a munkahelyeden? Azt kívánod, bárcsak lelassíthatnál egy kicsit, miközben a stressz és a konfliktusok maguktól eltűnnek? A változások egyre növekvő iramát nehéz követni. A legtöbb munkavállaló igyekszik megfelelni, azonban nem meglepő, hogy emiatt sokkal több stressz éri őket, mint korábban valaha. Számíthatunk-e arra, hogy megtaláljuk a boldogságot a munkahelyünkön (is), ha a legtöbbször túlterheltek vagyunk? Mi tehetünk, hogy eredményesen megbirkózzunk a változásokkal? Hogyan alakítsuk pszichológia állóképességünket? Cikkünkből kiderül!

Hirdetés

„El kell fogadnunk, hogy a folyamatos változás és ezzel járó stressz ma már szerves része a munkáknak. Szerencsére azonban a boldogság nem a stressz hiányáról szól. Megtalálhatjuk például az eredményesebb munkavégzésre való törekvésben, a nehezebb helyzetekkel való megküzdésben, de egy kihívásokkal teli beszélgetésben is akár” – véli Jennifer Moss, akit az Egyesült Államokban a szervezeti kultúra és a munkahelyi boldogság kutatójaként tartanak számon. A szakértő azt javasolja, hogy a frusztráció, a stressz elkerülésére irányuló küzdelmünk helyett fókuszáljunk inkább a belső erőforrásainkra. Dolgozzunk a pszichológiai állóképességünk kialakításán! Így könnyebben megbirkózhatunk a változásokkal, jobban kezelhetjük a konfliktusokat és gyorsabban tudjuk leküzdeni a kihívásokat.

Miből épülhet fel a pszichológia állóképességünk?

Jennifer Moss és munkatársai hét olyan vonást, személyiségjellemzőt azonosítottak, amelyek nagyban hozzájárulhatnak az eredményes pszichológiai állóképességünk megteremtéséhez a munkahelyen. A boldog munkavállalók szerintük hálásak, empatikusak, jelentudatosak, emellett jellemzi őket a reményteliség, ami ebben a kontextusban arra a képességükre utal, hogy célokat tűzzenek ki és törekedjenek ezek megvalósítására. Az ötödik fontos tényező a hatékonyság.

A boldog munkavállalók úgy érzik, fontos amit csinálnak, és munkájuk hatással lehet a világra.

A kutatásokban felhívják még a figyelmet a rezilienciára, amely a nehéz helyzetekkel és kihívásokkal való megbirkózási képességünk. Kiemelik még az optimizmust mint a pszichológiai tőkénk kulcselemét, amely egy általános pozitív szemlélet arra vonatkozóan, mi fog történni a jövőben. Ahelyett, hogy ezekhez a belső erőforrásainkhoz csak időnként, netán csak válság esetén fordulnánk, a pszichológiai állóképességünk kialakítása során olyan szokásokat fejleszthetünk, amelyek idővel beágyazzák a pozitív gyakorlatokat a mindennapi rutinjainkba. Fontos azonban megjegyeznünk, hogy a húsz nap alatt megváltoztatható szokások sokszor csak a közhiedelemben élő elképzelések. Bizonyos szokások megváltoztatása sokkal hosszabb ideig – akár két évig is – eltarthat. De a jó hír, hogy van egy egyszerű, három pillérre alapozó formula, ami segít elindítani és fenntartani a folyamatot:

  1. Építsünk be a mindennapokba emlékeztetőket, amelyek felhívják a figyelmünket a kívánt cselekvésre!
  2. Végezzük el magát a cselekvést!
  3. Végül élvezzük a jutalmat, amely magából a cselekvésből származó haszon legyen!

Hogyan fejleszthetjük a pszichológiai állóképességünket?

Alakítsunk ki pozitív szokásokat!
Így rugalmasabbak leszünk stresszhelyzetekben és kompetensebbnek érezhetjük magunkat, ha egy változással kell megbirkóznunk. Használjuk az egyszerű, három pillérre alapozó formulát ahhoz, hogy a jó gyakorlatok beépülhessenek a mindennapjainkba. Kezdjük kis lépesekkel, amelyek gyors győzelmekhez segítenek minket, így növelve a bizalmat és a lendületet! Igyekezzünk a pozitív szokások beépülését akadályozó korlátokat csökkenteni, kizárni! A kisebb, de kulcsfontosságú változtatások fokozatos bevezetésével érhetjük el, hogy a kívánt cselekvés rutinná váljon.

Fejezzük ki a hálánkat!
A köszönetnyilvánítás és megbecsülés elősegíti a pozitív munkahelyi légkör megteremtését és növeli a munkahelyi elégedettséget, továbbá erősíti a csapatkohéziót. Milyen gyakran szánunk időt arra, hogy köszönetet mondjunk azoknak, akik közvetlenül segítettek egy feladatban? Vagy éppen azoknak, akik láthatatlanul tevékenykedtek a színfalak mögött, de a munkájuk nélkül elmaradt volna a siker? Rendszeresen beszéljünk azokról a dolgokról, amelyekért hálásak vagyunk! Alakítsuk ki ennek a kultúráját a cégünkben is! Akár fontoljuk meg egy állandó „köszönetfal” vagy egyéb „hálafelület” kialakítását, amely megkönnyíti a köszönetnyilvánítást, és segít szem előtt tartani ennek fontosságát!

Figyeljünk a visszajelzésekre!
A vezetőknek egyik rendkívül komplex feladata, hogy megtudják: milyen problémák vannak a munkahelyen, és olyan jó megoldásokat találjanak, amelyek boldogabbá és egészségesebbé teszik a munkavállalókat. Sokan a nagy és költséges HR-programokban látják a megváltást az összes problémára. Legtöbbször azonban a könnyedén rögzíthető apróságok felmérése a legjobb első lépés és néha maga a megoldás is.

Vezetőként először is hallgassuk meg, mire van az embereknek szüksége!

Szerencsére ma már a technológia lehetővé teheti az észrevételek és az aggodalmak őszinte és nyílt kommunikációját, miközben védi az anonimitást.

Ha a fent említett hét jellemző vonás már jelen van a személyiségünkben vagy napi szinten dolgozunk a pszichológiai állóképességünk erősítésén, még akkor is szükség van arra, hogy a pszichológiai jóllétre való törekvésünket a szervezeti kultúra is támogassa. Az alkalmazottak is sokkal motiváltabbak lesznek, ha figyelnek rájuk és értékesnek tartják őket!

 •••

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

Hirdetés

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ