A depresszió egy olyan betegség, mely áthathatja az egész életet. A munkát, a családot és a barátságokat. Nagyon nehéz megküzdeni vele – de talán hasonlóan nehéz egy depressziós ember barátjának lenni. A családtagok, közeli barátok gyakran élnek meg tehetetlenséget, reménytelenséget. Az érzést, hogy már nem tudnak mit tenni. Cikkünkben tanácsot adunk, mit tehetsz (és mit ne tegyél) egy depressziós szerettedért.

Először is, fontos megérteni, hogy a depresszió ugyanolyan betegség, mint az influenza vagy a rák. Nem csak „hiszti” vagy egyszerű rosszabb időszak. Épp ezért, az olyan jellegű tanácsok, mint: „Miért nem próbálkozol keményebben?” vagy „Csak gondolkodj pozitívan és minden rendben lesz!”  esetleg: „Csak akaraterő kérdése az egész.” többet ártanak, mint segítenek. Ehelyett inkább hallgasd meg a barátodat – ha készen áll beszélni róla. Empátiát jól és hitelesen kifejezni azonban nem könnyű. Íme néhány mondat, ami segíthet neked ebben.

  1. Itt vagyok neked.
index
A feltétel nélküli támogatás segíthet a betegen.

A depresszió egyik szörnyű tulajdonsága, hogy elszigeteli a beteget a szeretteitől. Gyakran jár az értéktelenség érzésével is. A becsmérléstől vagy a mások idejének pazarlásától való félelem visszatarthatja a beteget attól, hogy segítséget kérjen és kapjon. Így számára felbecsülhetetlen a visszajelzés, hogy ott leszel neki, bármi legyen is. Ez a gesztus segíthet megtörni az öngyűlölet ördögi körét és érezteti a törődést.

  1. Mit tehetek, hogy segítsek neked?

Az emberek gyakran mondják depressziósoknak, hogy „tudom, mit érzel”. Pedig honnan is tudhatnák? Még ha úgy is véled, hogy éreztél már hasonlót, nem biztos, hogy tudod, mire van szüksége a másiknak. Ha rákérdezel, lehet, hogy nem mond semmit – de legalább érezte a segítő szándékot. A törődés megtörheti kicsit a bűntudattól vezérelt gondolkodást. Ha pedig mégis kér valamit, akkor biztos lehetsz benne, hogy abban segítesz, amire valóban szüksége van.

  1. „Azt szeretem benned, hogy…

    depr
    Sokat segít, ha megtöröd a negatív gondolatok körét.

A depressziós gondolkodásra jellemző egyfajta negatív szűrő. Ez aztán szintén ördögi körré válhat: a negatív információ alacsony önbecsüléshez vezetnek, s a negatív elvárások beteljesítik önmagukat. A pozitív visszajelzés megtörheti ezt. Természetesen nem arról van szó, hogy adj hamis dicséretet a depressziós barátodnak. Elég, ha csak elmondod őszintén, miért szereted őt.

  1. Igen, ez rémes lehet.

A depresszióban szenvedők gyakran élik meg, hogy az emberek nem értik meg őket.  A félelmeikre, gondolataikra gyakran reflexből azt válaszolják az ismerősök, hogy „ugyan, ez butaság”. Pedig elképzelhető, hogy van valóságalapja ezeknek a reprezentációknak, még ha fel is vannak nagyítva. Ha elismered, hogy egyes félelmek, fájdalmak jogosak és érthetőek, a barátod kevésbé fogja magát félreértettnek, figyelmen kívül hagyottnak érezni. Természetesen az sem jó, ha folyamatosan csak a negatív érzelmeket rágjátok át, újra és újra. Ez ugyanis csak megerősíti a depressziót.

Végül: ne feledd: nem a barátod terapeutája vagy. Sem az eszköztárad, sem a szabadidőd nincs meg hozzá, hogy egyedül rángasd ki a szerettedet a depresszióból. Azt se feledd, hogy neked is van saját életed, más szeretteid, akiket nem hanyagolhatsz el. A legjobb, amit tehetsz: ha ott vagy neki, segítesz a napi rutin betartásában, és ráveszed, hogy elmenjen egy szakemberhez.

Depresszió kék segélyvonal: 116-123

***

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

NINCS MÉG HOZZÁSZÓLÁS

VÁLASZ