Hirdetés

A tudatos jelenlét alapú meditáció korunk egyik legdivatosabb stresszkezelő módszere. Elsősorban felnőttek számára találták ki, de ma már a gyerekek sincsenek elzárva attól, hogy gyakorolják. Ennek lehetőségeiről ír Eline Snel holland terapeuta Ülj figyelmesen, mint egy béka című könyvében. Könyvajánlónk.

Hirdetés

A mindfulness (vagy más néven tudatos jelenlét) napjainkban egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Egyesek szerint nem több, mint egy jó marketinggel rendelkező, hagyományos relaxáció, míg mások egy teljesen új és különálló módszerként tekintenek rá. Akárhogy is, az mindenesetre biztos, hogy néhány év alatt a szakemberek és az érdeklődő laikusok körében is a figyelem középpontjába került. A tudományos kutatások a mindfulness gyakorlásának hatását ma már nemcsak a stresszkezelés vonatkozásában vizsgálják, hanem összefüggésbe hozzák többek között a kötődési stílussal vagy az immunrendszer gyulladást szabályozó hatékonyságával is. Nem kell azonban mindenáron a tudományos publikációkat böngésznünk ahhoz, hogy belefussunk a tudatos jelenléttel foglalkozó írásokba. A könyvesboltok polcain is több mindfulnesst ajánló könyvvel találkozhatunk, melyek főként a stresszkezelés egy hatékonyabb útját kínálják a vásárlóknak. Egy ilyen könyv rövid ismertetése ez a cikk.

Itt és most

A mindfulness mibenlétéről jelen keretek között nem értekeznénk hosszasabban, hiszen ezt már megtettük egy januári írásunkban. A módszer központi eleme a légzésalapú meditáció, lényege pedig nagyon tömören összefoglalva abban rejlik, hogy a jelen pillanat megélésére és ítélkezésmentes elfogadására tanít. Azt vallja, hogy a múlton való rágódás és a jövő történésein való aggodalmaskodás – mely folyamatok legtöbbször öntudatlanul,„robotpilóta” üzemmódban mennek végbe bennünk – megannyi stressz, feszültség, inadekvát viselkedés és boldogtalanság forrása. Nem hisz abban, hogy boldogságunk kulcsa a máshogy végződött múltban vagy a vágyott jövőben rejlene. A mindfulness szemlélete szerint az „itt és most” megélése és a jelen ítélkezésmentes elfogadása tölthet el minket megelégedettséggel.

A meditáció a gyerekeknek is hasznukra válik.

A Dalai Láma intelme 

Habár a módszer elsősorban felnőtteknek lett megalkotva, egyre több kísérlet irányul arra, hogy gyerekek körében is alkalmazhatóvá tegyék. Ezt már csak a Dalai Láma egy elhíresült mondására támaszkodva is érdemes megpróbálni, mely a következőképpen hangzik:

„Ha a világon minden nyolcéves gyereket megtanítanának meditálni, egy generáción belül eltűnne az erőszak a Földről.”

Azt, hogy a buddhista tanító nem a levegőbe beszélt, bizonyítja egy baltimore-i iskola története, mely bejárta a világhálót. Az említett oktatási intézményben a rosszalkodó gyerekeket büntetés helyett meditálni küldik egy erre a célra kialakított szobába. A megjelent hírek szerint az iskolai hangulat gyökeresen megváltozott, eltűntek a megrovások és a felfüggesztések, a gyerekeket ezek után nem is lett volna miért megbüntetni. Habár a történet hallatán az embernek van egy olyan érzése, hogy ez az egész egy tündérmese, Eline Snel holland terapeuta könyvében meggyőzően érvel amellett, hogy a baltimore-i sikersztori igenis egy elérhető cél.

Ülj figyelmesen, mint egy béka 

A terapeuta hölgy Ülj figyelmesen, mint egy béka című könyve mindfulness-gyakorlatokat tartalmaz gyerekek és szüleik számára. A mű tulajdonképpen egy szülőknek szóló kézikönyv, melyben az írónő bemutatja a tudatos jelenlét elméleti megfontolásait, majd pedig azt, hogy szülő és gyermeke hogyan tehetik magukévá a mindfulness szemléletét és gyakorlatát. Mindezt rendkívül olvasmányosan, közérthetően teszi, illetve számos, mindennapi élethelyzet adta problémát is felvázol szülő és gyermek között vagy épp az iskolában, melyek megoldásában nagy hasznát vehetjük a taglalt módszernek. Ezen kívül CD formájában hanganyag is jár a könyvhöz, melyen megtalálhatóak maguk a meditációs gyakorlatok. Snel békagyakorlatnak hívja a gyerekek légzésalapú meditációját, mely során a kicsik megtanulják:

  • növelni koncentrációs készségüket;
  • azt, hogyan legyenek kevésbé lobbanékonyak (ne azonnal reagáljanak gondolataikra és érzelmeikre);
  • irányítani saját belső világukat elutasítás és elfojtás nélkül.

Összességében egy remek könyv, mely nagy segítség lehet ADHD-val vagy autizmus spektrum zavarral küzdő gyermekek és szüleik számára egyaránt, de lényegében – ahogyan a Dalai Láma is utalt rá – minden gyermekes család hasznára válhat.

Hirdetés
MEGOSZTÁS
A szerző pszichológus, pár-és családterapeuta jelölt, a Lisznyai Pszicho-Műhely tagja. Gyakorló pszichológusként gyermekekkel és felnőttekkel, valamint párokkal és családokkal egyaránt dolgozik. Főbb érdeklődési területei a kötődéselmélet és a pszichoterápiák különböző ágazatai, illetve a művészetek és a lélektan kapcsolódási pontjai.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ