Aki dolgozott már együtt másokkal, annak valószínűleg nem kell bemutatni a „mérgező munkatársat” mint jelenséget. Az ilyen kollégák folyamatos harcban állnak mindenkivel – a főnökükkel, a többi dolgozóval, a világgal és legfőképpen önmagukkal. A közelükben mindig fagyos a levegő, és a jókedvünket pillanatok alatt össze tudják törni negativitásukkal. Legtöbben igyekszünk nem tudomást venni a létezésükről, ignoráljuk a rosszindulatukat, ez azonban egyáltalán nem megoldás a problémára. Mit tehetünk ellenük? Cikkünkből kiderül!

A negatív, „mérgező” kollégák hatással vannak ránk, és munkahelyünkön nyújtott teljesítményünkre is. A folyton puffogó munkatársak hangulata könnyen átragad mindenkire a munkahelyen. Gondoljunk csak bele, milyen gyorsan tud terjedni egy motiváló idézet vagy egy aranyos videó az interneten – valaki megosztja, az megjelenik az ismerőseinek, akik szintén megosztják, a pozitív gondolatok pedig villámgyorsan akár több száz vagy ezer emberhez is eljutnak. Mindez a negativitásra is igaz: úgy képes terjedni, mint a vírus. Egy apró, rosszindulatú megjegyzés, egy flegma válasz, és a negativitás az egyik emberről már át is ragadt a másikra. Ha nem lépünk közbe,

a cég rövid időn belül egy begubózott, fásult hellyé válhat.

Jó hír azonban, hogy a megfelelő ellenszerrel meg tudjuk fékezni a negatív hangulat terjedését!

Mi a gyógyír?

Ha lehetséges, minden esetben szálljunk szembe a mérgező személlyel! Ez azért nagyon fontos, mert a mérgező kolléga önmagától nem valószínű, hogy változtatni fog a viselkedésén. A legtöbbször az ilyen személy nincs is tisztában azzal, milyen hatással van másokra. Pont ezért az a legjobb, ha először négyszemközt beszélünk vele. A nyilvános szembeszállás ugyanis súlyosbíthatja a problémát. Az érintett úgy érezheti, hogy sarokba szorították, vagy megalázták, és a negativitás akár egy következő szintre is léphet, amely pedig az agresszió. A cél azonban nem a toxikus személy indulatainak fokozása, hanem az, hogy megértse, nem passzív elszenvedői vagyunk az ő viselkedésének, és ha kell, igenis képesek vagyunk felemelni a hangunkat. A legtöbbször egy baráti hangvételű beszélgetéssel is nagy hatást érhetünk el: a kolléga tudatosítja a problémát, majd tesz ellene.

Vannak azonban esetek, amikor a helyzet más megoldást kíván – ilyen például, amikor a kolléga nyilvánosan, mások előtt rosszindulatú megjegyzéseket tesz. Ilyenkor érdemes lehet

nem késleltetni a beavatkozást, azonnal reagálni a viselkedésre.

Képzeljük el a következő szituációt: a vezető bejelenti, hogy holnap 10:00-ra várja a munkatársakat egy meetingre, az egyikük pedig szarkasztikus hangnemben azt mondja: „fantasztikus”, vagy azt, hogy „alig várom, a múltkori is nagyon hasznos volt”. Ilyenkor vezetőként érdemes vennünk egy mély levegőt, odafordulnunk a többiekhez és megkérdeznünk: szerintük is elpazarolt idő-e a holnapi meeting. Nagy valószínűséggel nemleges választ kapunk majd. Ilyenkor nyugodtan szólítsuk meg a mérgező munkatársat, és közöljük vele: „Úgy tűnik, te vagy az egyetlen, aki ezt így gondolja”. A munkatárs számára ez egy ébresztő pofon lehet, egyértelművé válik számára, hogy a viselkedése nem helyénvaló, megtapasztalja a határait.

Gyakran nagy bátorságot igényel egy ilyen típusú szembeszállás, de megéri. A kezeletlen rosszindulat hosszú távon sokkal rosszabb következményekhez vezet, mint az a rövid ideig tartó kellemetlenség, amely a konfrontálódás természetes velejárója.

Vezetőként minél hamarabb érdemes felvennünk a kesztyűt és kommunikálnunk az illető személy felé, hogy a viselkedése elfogadhatatlan, azonban kollégaként sem szabad csendben tűrnünk a negativitást. Keressük meg a csatornát, ahol meg lehet osztani a problémát, beszéljünk az illetővel négyszemközt a viselkedéséről, és ha szükséges, jelezzük a helyzetet a vezetőnk felé. Vegyük fel a harcot, és ne hagyjuk, hogy egy munkatárs rosszindulata vírusként fertőzze meg a szervezetünket!

***

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ