Az új évben mindannyian igyekszünk betartani fogadalmainkat, illetve sikeresebben alakítani életünket az előző évhez képest. Kiemeltebb figyelmet kap az egészséges életmód, azonban a fizikai jóllétünk mellett, a mentális kiegyensúlyozottságra is hangsúlyt kell fektetnünk! Hogyan éljük meg lelki nyugalmunkat? Mi a titka a stresszmentességnek? Milyen kérdések merülnek fel legtöbbször a pszichológusnál? Cikkünkből kiderül!

A mentális egészségünk megteremtése és fenntartása kizárólag rajtunk múlik! Vajon olyan típusúak vagyunk, akik megfontolt nyugalommal közelítenek egy-egy kihívást jelentő helyzethez? Vagy inkább az jellemző ránk, hogy fokozódó stresszt élünk meg a nehézségekkel szembesülve? Megküzdési potenciálunk és eszközeink segítenek az életben előforduló akadályok leküzdésében. Azonban van, ami szinte mindenkit foglalkoztat. Linda Esposito pszichoterapeuta felfedi a 3 leggyakrabban számára feltett kérdést, amivel megkeresik.

  • Hogyan lehetnék boldogabb?
  • Hogyan tudnék jobban bízni magamban és másokban?
  • Hogyan szabadulhatnék meg szorongásaimtól, és tudnék a céljaimra koncentrálni?

A szakértő szerint a fenti kérdésekre nincs egy általános, mindenki számára jól működő válasz-csomag. A megoldás kulcsa abban rejlik, hogy állhatatos munkával le kell tennünk a számunkra kielégítő, boldogságot okozó élet alapköveit. Ha ez így történik, akkor az út, amelyen járunk, és életünk menete egyre feljebb ívelhet. Egészen a mentális béke, emocionális és lelki nyugalom, illetve jóllét eléréséig.

A következő témaköröket érintő javaslatok átgondolása és elfogadása segíthet a mentális jóllét állapotának elérésében:

Boldogság. Megléte nagy mértékben attól függ, milyen eszközeink, módszereink és stratégiáink vannak a stressz kezelésére. Ezek közül egy hasznos gyakorlat, ha elkezdünk a félelmeinkkel foglalkozni. Ennek érdekében szánjunk mindennap némi időt arra, hogy elgondolkozzunk rajtuk.

Kerüljünk közelebb aggodalmainkhoz, és igyekezzünk megérteni üzenetüket!

Sőt, akár még köszönetet is mondhatunk jelenlétüknek! Tegyük fel a kérdést, vajon mi célt szolgálnak? Mire próbálhatja az élet általuk felhívni figyelmünket? Fontos, hogy maradjunk türelmesek és kitartóak, még ha egyből nem is látjuk a gyakorlat értelmét vagy kézzelfogható hasznát. Ha meglátjuk az élet szépségét a legmélyebb gödör alján is, akkor erőt adó hitté tudjuk formálni félelmeinket. Főleg, ha hiszünk abban is, hogy végül megtaláljuk a kiutat, és kihúzzuk magunkat a nehézségek szorító markából!

Bizalom és biztonság. Tudatosítsuk, hogy alapvetően a világ egy biztonságot adó hely, ahol az emberek nem akarnak ártani egymásnak. Ha bízunk ebben, akkor elfogadhatjuk azt is, hogy a dolgok úgy alakulnak, ahogy az számunkra a legmegfelelőbb. Ami azonban a legfontosabb, hogy saját magunkba és probléma-megoldó képességünkbe vetett hitünket erősítsük meg! Bízzunk abban, hogy képesek vagyunk irányítani, és kontroll alatt tartani életünket, cselekedeteinket!

Iránymutatás. Gondolkodjunk megfontoltan! A következetes gondolkodás az egyik biztosítéka a mentális egészség, valamint jóllét kialakulásának és fennmaradásának. Továbbá ez a kulcs ahhoz, hogy sikeresen végre tudjunk hajtani úgynevezett egészség-terv által előírt  cselekvéseket.

concept-1868728_1920
Egészség-terv cselekvések kidolgozása elősegítheti a kiegyensúlyozott életvitelt.

Íme egy, a stresszkezelést elősegítő 3 lépcsős egészség-terv:

Újrakeretezéssel érdemes akkor élnünk, amikor negatív gondolatok árasztják el elménket katasztrofikus „mi van, ha” kezdetű kérdésekkel. Ilyenkor tegyünk tudatos erőfeszítést annak érdekében, hogy az egész „képet” nagyban és teljes egészében nézzük! A „helikopter nézet” nevű gyakorlat alkalmazása jól működhet ilyenkor.

Képzeljük el, ahogy problémáinkra a magasból tekintünk le!

Ahogy a helikopter felszáll, és egyre magasabbra jutunk, úgy törpülnek el, és válnak elmosódottá az apró részletek. Míg egy nagyobb, kevésbé összetett, de egységes kép egyre élesebben kezd kirajzolódni. Tehát, ha elkezdünk távolodni egy érzelmileg erősen túlfűtött helyzettől, egyre tisztábban és racionálisabban láthatjuk azt.

Hagyjunk fel a kontroll iránti szükségletünkkel! A rugalmatlan, rigid, illetve túlszabályozott viselkedés rögeszméssé és megkeseredetté tehet bennünket. Az elengedés képessége megtanít arra fókuszálni, amit ténylegesen képesek vagyunk irányítani – a helyett, amit nem tudunk befolyásolni, illetve amiről nem tehetünk. Eszerint értelmetlen mások viselkedésén, az időjáráson vagy a közlekedési dugón idegeskednünk. Abba fektessünk energiát, amire tényleg lehet hatásunk! Fogadjuk el, hogy vannak olyan helyzetek, melyek irányítására egyszerűen nincs lehetőségünk!

Lazuljunk el! Vegyünk ki egy kis időt, és tapasztaljuk meg a létezés egy könnyedebb formáját! Sem foglyai, de passzív résztvevői sem vagyunk életüknek! Lássuk magunkat a társadalmat alakító aktív és kompetens részeként! Álljunk ki magunkért, ugyanakkor véleményünk kifejezése legyen nyugodt, magabiztos, jelentőségteljes, proaktív és átgondolt!

A mentális kiegyensúlyozottság záloga az elköteleződés képességében rejlik. Tegyük szokássá az egészségmegőrző gyakorlatok végzését, és építsük be mindennapjainkba! Mindez segíthet megszabadulni a stressztől, így helyet szabadíthat fel elménk nyugodt kiteljesedésének és a boldogság megélésének.

***

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

NINCS MÉG HOZZÁSZÓLÁS

VÁLASZ