„Hogy miként töltjük a napjainkat, az értelemszerűen azt is jelenti, miként töltjük az életünket” – vallja Annie Dillard amerikai szerző. A kiemelkedő események, nagy pillanatok és az egész életet meghatározó döntések mellett ugyanis fontos a mindennapok hangulata, ritmusa. Az, hogy miként éljük meg a hétköznapi teendőket és pillanatokat. Caroline Webb kötete ezen pillanatok pozitív megélésében nyújt segítséget olvasóinak, főként a gyakran nehezünkre eső munka világában, példák és gyakorlatok mentén. Könyvajánlónk.

Caroline Webb Minden nap a te napod – a sikeres hétköznapok pszichológiája című kötete a Bookline gondozásában jelent meg 2017-ben. A könyv elkalauzol bennünket a szerző által neuro-pszicho-közgazdasági kornak nevezett mindennapjainkba, ahol a folyamatos információáramlás, a szociális helyzetek, az online és offline jelenlét párhuzama és a temérdek döntési helyzet labirintusában próbál útmutatót adni az olvasónak. A kötet alapvető pszichológiai tényekre épülve lát el bennünket konkrét tanácsokkal, technikákkal. Olyan kísérleteket és valós példákat hoz, melyek rávilágítanak egy-egy megoldás akár azonnali hatására is.

Hogyan lehet minden nap a te napod?

A szerző az alábbi 7 fő terület mentén mutat be technikákat, hogy pozitívabban élhessük meg a szürke munkanapokat:

Prioritások

Gyakran érezhetjük, hogy temérdek feladattal kell megbirkóznunk, és erre nem elég a 24 óra. Határozzuk meg a napok főbb céljait! Mit akarunk elérni? Mi az, amit muszáj ma megcsinálnunk? Készítsünk listát, és rendszerezzük a felsoroltakat! Mi az, amit akár holnapra is hagyhatunk? Mit kell mindenképpen ma elintéznünk? Milyen apróbb lépésekre bonthatjuk ezt? Csak azt hagyjuk a listánkon, ami az adott napra vonatkozik! A hosszabb távú célokat rejtő papírt/online jegyzetet tegyük félre! Amit pedig elvégeztünk, jutalmat érdemel! Ezt hajlamosak vagyunk néha elfelejteni.

Produktivitás

Egyszerre csak egy dolgot! Habár a multitasking ismerten rossz szokás, mégis mindannyian csináljuk. Ki ne pillantana rá telefonjára egy megbeszélés közben, vagy válaszolna gyorsan egy üzenetre, amíg a barátaival kávézik? Telefonálás közben e-mailezünk, vezetés közben telefonálunk. Ilyenkor produktívnak érezzük magunkat, hiszen egyszerre több mindennel foglalkozunk, gondolnánk. De igazából agyunk mindeközben ide-oda vált a feladatok között, és nemcsak sokkal több időbe telik ez neki, mintha egymás után hajtanánk végre a teendőket, de jobban el is fárad benne.

Feladataink rendszerezése, összegzése segítheti a túlterheltségből fakadó stresszt.

Amellett, hogy egyszerre csak egy feladatra fókuszálunk, jól jöhet, ha csoportosítjuk is a napi teendőket. Kevésbé fáradunk el ugyanis, ha a hasonló típusú figyelmet igénylő feladatokat egymás után végezzük el.
Tartsunk előre eltervezett szüneteket! Ez lehet akár egy 5 perces kávészünet vagy egy rövid séta két meeting között, ami fontos, hogy mozogjunk kicsit, szívjunk friss levegőt, távolodjunk el (akár fizikailag is) az aktuális feladattól!

Kapcsolatok

Gyakran egyszerűbb a saját érdekeinket védve támadólag fellépni, mint kompromisszumot kötni vagy akár csak meghallgatni a másikat. A másiktól várjuk, hogy engedjen az érdekeiből, hogy elmondja a problémáit vagy átadja a tudását. A kapcsolatok ugyanakkor a kölcsönösségben rejlenek! Ha azt várjuk, hogy munkatársaink, beosztottaink megnyíljanak előttünk vagy kompromisszumképesek legyenek, nekünk is ezt kell tennünk! Ennek első lépése lehet például, hogy zsebünkben vagy táskánkban hagyjuk mobilunkat egy megbeszélés vagy beszélgetés alkalmával. Ez azt sugallhatja partnerünknek, hogy figyelünk rá, teljesen a jelenben vagyunk.
Ha érdekellentét lépne fel, keressük meg a közös pontokat, és építsünk ezekre! Bizonyára vannak olyan tényezők, amikben egyet tudunk érteni. Ez egy jó kezdet a közös nevezőre jutás felé.

Gondolkodás

Általában nem egy új ötlet megszületése a nehéz, hanem az elszakadás a régi gondolatmenettől. Alakítsuk kérdéssé a problémát! Ha agyunk nem az akadályra fókuszál, hanem egy megválaszolandó kérdésre, hamarabb elhagyja a tanult sémákat és berögződéseket.

A kávészünet nemcsak koffeinnel segít minket a koncentrálásban, de pihenést is biztosít agyunk számára.

Tartsunk szünetet! Együnk egy almát, hallgassunk zenét, menjünk el futni! Miközben mi eltávolodunk a problémáktól, agyunk feldolgozza és rendszerezi az addigi információkat és tudást. Visszatérve a feladathoz olyan összefüggéseket is észrevehetünk, amikre eddig nem gondoltunk.
Keressünk analógiát környezetünkben! Nézzük meg teljesen más rendszerek működését! Mi tanulhatnánk tőlük? Nagy stressz van a csapaton az év végi hajrában? Azt se tudjuk, mihez kapjunk? Nézzük meg az irodai étterem csapatát! Ebédidőben elözönlik az éttermet a munkatársak, a személyzet mégsem lesz ideges. Mindenkinek megvan ugyanis a maga területe, a saját feladatai. Mit tudunk ebből hasznosítani a saját működésünkben?

Hatásgyakorlás

Ne csak meggyőzni akarjunk másokat! Mutassunk rá, hogy ötleteink miként hatnak valódi emberekre! Fogalmazzunk egyszerűen, röviden, érthetően! Úgy, hogy a hallgatóság a saját nézőpontjába tudja emelni az elhangzottakat.
Szolgáljunk magyarázattal! Azokat a döntéseket, melyeknek hátterét értjük, még ha nem is mi hoztuk meg őket, könnyebben elfogadjuk.
Legyünk magabiztosak! Ez egy olyan joker kártya, melyet a legnehezebb pillanatokban is kijátszhatunk. Tegyük magunkat emlékezetessé!

Rugalmasság

Habár sok tényezőre hatással lehetünk, bizony néha rajtunk kívül álló okokból valami nem alakul jól. Fontos, hogy tudjuk kezelni az ilyen helyzeteket is! Távolodjunk el a helyzettől! Az okok és a felelősök keresése helyett fókuszáljunk a fejlődési pontokra! Mit tanulhatunk ebből? Hogyan tovább? Mi a következő lépés?
Próbáljuk meg elfogadni a minket ért veszteséget, akár érzelmi, anyagi vagy egyéb természetű! Ne feledjük a tapasztalatot, amit a helyzetből adódóan szereztünk!
Az alvás nem luxus, hanem alap. Ha odafigyelünk, hogy mennyit alszunk, könnyebben nyugodtak és higgadtak tudunk maradni még egy nehéz, stresszes krízishelyzetben is.

Energia

Kísérletezzünk: milyen tevékenységek nyugtatnak meg minket vagy töltenek fel bennünket energiával? Szánjunk ezekre is időt a mindennapokban!
Igyekezzünk minden napot/feladatot/szituációt jó hangulatban lezárni! Ne spóroljunk a szünetekkel! Kamatostul megtérülnek!

A könyvet azoknak ajánljuk, akik laikusként érdeklődnek a pszichológia iránt, és szeretnék ezt a tudást mindennapjaik során kamatoztatni!

 

Felhasznált szakirodalom:

Webb, C. (2017). Minden nap a te napod. A sikeres hétköznapok pszichológiája. Bookline, Budapest.

•••

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

 

MEGOSZTÁS
A szerző diplomás viselkedéselemző, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi egyetem munka- és szervezetpszichológia mesterszakának hallgatója. 2016 ősze óta a Mindset Pszichológiai Szaklap szakújságírója, a Karrier&Gazdaság rovat vezetője. Jelenleg a CX-Ray adatvezérelt HR-rel foglalkozó szoftverfejlesztő cégnél végzi szakmai gyakorlatát.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ