Legtöbben azt gondoljuk, a siker tesz minket boldoggá, azonban az elmúlt évtized kutatásai az ellenkezőjét bizonyították: a boldogság által leszünk sikeresek. A pozitív érzelmek hatással vannak a teljesítményünkre, motivációnkra, kreativitásunkra, így a munkahelyünkön is kiemelkedőek lehetünk ezek segítségével. Milyen támogatást nyújt ehhez a pozitív pszichológia tudománya? Milyen gyakorlatokat érdemes alkalmazni? Cikkünkből kiderül.

A pozitív pszichológia egy viszonylag fiatal terület a pszichológián belül, melynek középpontjában a pszichés jóllét, valamint a boldogság áll. Módszereit már számos területen alkalmazzák, például az oktatásban, egészségügyben és az üzleti életben is. Az irányzat képviselői hisznek abban, hogy

bárkiből lehet sikeres ember,

ha tudatosan törekszik gondolkodásának, szokásainak megváltoztatására. Ez a folyamat öt részből áll össze: pozitív érzelmek gyakori megélése, elköteleződés, minőségi társas kapcsolatok, munkánk értelme, teljesítmény.

Az elmúlt években számtalan kutatás támasztotta alá, hogy a pozitív szemléletmódú személyek kreatívabbak, jobban reagálnak a kihívást jelentő helyzetekre, ellenállóbbak a stresszel szemben, valamint a teljesítményük is magasabb, mint társaiké.

Milyen gyakorlatokat alkalmazzunk?

A pozitív pszichológia módszereinek alkalmazása hosszútávon nagyon hatékony. Amennyiben az ember eleinte tudatosan alkalmazza a hozzá legközelebb álló gyakorlatot, az agy rugalmassága révén egyre automatikusabban fogja észlelni a pozitív aspektusait a körülötte levő világnak. Shawn Achor amerikai boldogság kutató szerint, ha pár hétig napi szinten elvégzünk egy, az alábbiakhoz hasonló gyakorlatot, akkor azok hatása a boldogságunkra még hónapokkal később is jelentős.

Baráti levél

Válaszd ki a személyiséged egy olyan aspektusát, mellyel nem vagy megelégedve! Ez lehet például megjelenés, karrier, családi kapcsolatok, egészség. Írd le, hogy ez a kritikus aspektus milyen gondolatokat, érzéseket, képeket és történeteket juttat eszedbe! Ezután képzelj el egy személyt, akiből árad a szeretet, kedvesség és elfogadás. Ez a személy egy nagyon közeli barátod, aki ismeri az erősségeidet és a fejlesztendő területeidet. Írj magadnak egy levelet e barátod szemszögéből: mit mondana ez a barát? Hogyan bátorítana a változásban? A levelet őrizd meg, és valahányszor rossz érzésed támad a negatív tulajdonságaid kapcsán, vagy elakadsz a változás folyamatában, olvasd el újra és újra!

Adok-kapok

Az alábbi gyakorlathoz vegyél elő egy tollat és egy papírt! Felezd meg a felületet egy vonallal! Az egyik oldalra írd fel öt mások felé irányuló gesztusodat! Gondold végig, kiért tettél valami jót az adott héten, kinek csaltál mosolyt az arcára és hogyan! A lap másik részére írd le, hogy neked ki és mivel okozott örömet az adott időszakban! Ezek lehetnek olyan apró gesztusok, mint például, hogy egy munkatársad megdicsérte az új cipődet, vagy a párod a kedvencedet főzte vacsorára.

Fejezd ki a hálád!

Ez a feladat akár egybe is köthető az előzővel. A gyakorlat lényege, hogy kimutasd háládat valaki iránt, aki valamilyen cselekedetével örömöt okozott neked. Ragadj tollat és írj pár sort az illetőnek annak kapcsán, hogy milyen érzésekkel ajándékozott meg! Ezután ha alkalmad adódik rá, szervezz vele egy találkozót és olvasd fel neki a soraidat!

Fontos, hogy olyan gyakorlatot válasszunk, ami hozzánk a legközelebb áll, és amit szívesen végzünk, mert csak akkor lesz hatékony.

***

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ