Hirdetés

Létezik egy átlagosnak korántsem nevezhető színház és egy színdarab, ami olyan fontos és mindenkit érintő kérdéseket vet fel, melyeken eddig biztosan nem gondolkoztunk el soha. Dürrenmatt leghíresebb darabját, A fizikusokat láttuk a Spirit Színház egyedi köntösében. Élményanalízisünk.

Hirdetés

Akik gyakran járnak színházba, azoknak már az esemény egy jól megformált forgatókönyvhöz köthető. Tudjuk, hogy ilyenkor beléphetünk egy távoli világ kapuján két-három órára, és a megfelelő távolságból figyelhetjük az eseményeket. Ha a Spirit Színház előadásait választjuk, akkor ez a forgatókönyv biztosan felborul. Az ajtón belépve, mintha rég nem látott kedves rokonaink fogadnának: élőzene, kávéházi hangulat és még egy könyvekkel teli polc is fogad minket. Így sem az előadás kezdetéig, sem a szünetekben nem fogunk unatkozni. Ez a magánszínház 2011-ben alapult, és azóta is töretlenül bővül színes és egyedi darabokból álló repertoárja, neves magyarországi színészekkel és alkotókkal egyaránt. Itt mindenki megtalálhatja a szívéhez közel álló témát! A színház bemutatkozásában is ezt olvashatjuk: „Előadásainkban az emberi kapcsolatokra, a probléma megoldások eszközeire, az önismeret fontosságára fókuszálunk.

A fizikusokat Rozgonyi Ádám rendezésében, Sztárek Andrea, Varju Kálmán, Jantyik Csaba, Perjés János és Gubík Ági főszereplésével láthatjuk. Ez az előadás egy olyan kétfelvonásos groteszk komédia, amelyben a Les Cherisiers elmegyógyintézetben élő három, magát fizikusnak képzelő férfi (Möbius, Einstein, Newton) egy napjába nyerhetünk bepillantást, gyilkosságokkal megspékelve. Hamarosan rájövünk azonban, hogy minden személy és minden tett csak egy álcája a valóságnak.

Möbius (Perjés János) és Einstein (Jantyik Csaba)

Az előadás eseményei végül egy kérdés felé vezetik az utunkat, ami a darab egyik legfőbb gondolata: mekkora a felfedezők és a tudósok felelőssége az általuk világra hozott gondolatokért, elméletekért és találmányokért az emberiséggel szemben? Möbius, gondolatai hatalmától megrémülve, azért vonul szanatóriumba, hogy az őrültség álcáját felöltve megmentse a világot önmagától. „Egyetlen lehetőségem, hogy rejtve maradjak. Csupán az őrültekházában vagyunk szabadok. Csak az őrültekházában szabad gondolkoznunk. Odakint a szabadságban a gondolataink robbanóanyagok.” Itt, a szanatóriumban ártatlanul gondolkozhat. Minden gondolata csupán az őrültség egyik szüleményének tekinthető. „Vagy itt maradunk az őrültekházában, vagy a világ lesz azzá. Vagy kitöröljük magunkat az emberiség emlékezetéből, vagy magát az emberiséget töröljük el!

Az ember gondolkodó lény, legtöbbször ezzel szoktuk magunkat kiemelni a többi élőlény közül. Ebben vagyunk igazán mások. Nekünk van hatalmunk az elmélkedésre. A hatalom kifejezése ebben a kontextusban nem csak egy nyelvbotlás. Hiszen ezáltal felmerülhet bennünk a kérdés, hogy mennyire sodorja veszélybe az emberiség jövőjét egy véletlenül született gondolat? Hol a felelősség határa ebben a kérdésben? Hogyan használhatnánk a tudományos elméleteinket és találmányainkat erkölcsileg és etikailag is felelősségteljesen? A kérdésfolyamot akár a végtelenségig is folytathatnánk, aminek hatására csak egyetlen utolsó kérdés marad bennünk: gondolataink mennyire zárnak minket kalitkába, és mi a gondolatok igazi szabadsága? „Az igazi szabadság nem más, mint annak belátása, hogy nem vagyunk szabadok” – mondja Möbius.

Van-e határa gondolataink szabadságának?

Élményanalízis

Flow – 5/3

Azt nem is tagadhatnánk, hogy a színház atmoszférája egy, a hétköznapitól eltávolodó világot teremt körénk, így beolvadhatunk az események folyamába. De a darab témáját tekintve a színészek mondatai szinte azonnal visszhangként csenghetnek vissza bennünk, ami elgondolkozásra és töprengésre sarkall már az előadás közben is.

Intenzitás – 5/4

Mivel a néző szinte a „színpad” része, úgy éljük meg az eseményeket, mintha mi is aktívan a részesei lennénk. Emellett a darab olyan mély és nehéz kérdéseket feszeget, amik mentálisan is megdolgoztatják elménket.

Különlegesség – 5/4

A színház minden szeglete különlegességet sugároz. A családias fogadtatás, az élőzene, a mini antikvárium, a nem mindennapi színpadtér. Erre a két órára egy másik világba csöppenhetünk, ahol A fizikusok által felmerült filozófiai kérdések újként hathatnak.

Inspiráció – 5/3

A fizikusok egy olyan témát taglal a komédia álruhájába bugyolálva, ami mostanra már majdnem hatvan éve aktuális, sőt egyre fontosabb kérdéskör. Így a darabot látva könnyen vehetjük észre magunkon, hogy hazafelé ezeken a kérdéseket töprengünk.

Megoszthatóság – 5/3

Főként a darab által bennünk megpendített gondolatszálak rezgéseit érezzük, és mindez akár mély elmélkedésre is sarkallhat. Ezen felül, az előadás témája könnyen egy heves vitákkal teletűzdelt beszélgetés részévé válhat.

Összegezve, azoknak ajánljuk, akik:

  • eddigi színházi élményeiket szeretnék egy különleges hellyel bővíteni,
  • kedvelik a mélyen ható darabokat,
  • és az emberiséget érintő filozófiai kérdéseket.

•••

Nézz a világra Pszichológus Szemmel! A Mindset Pszichológia formabontó rovatában az általunk megalkotott, tudományos alapokon álló módszer, az élményanalízis segítségével egy új látásmódot kívánunk átadni az olvasóknak. Szeretnénk, hogy cikkeink által mindenki könnyedén megtalálhassa a hozzá illő tevékenységet, amit így tudatosabban és mélyebben átélhet. A Pszichológus Szemmel rovatnak köszönhetően kitágítható a világról alkotott képünk horizontja. Az általunk kidolgozott élményanalízis módszertanának elméleti összefoglalója itt, dimenzióinak ismertetője pedig itt olvasható.

Hirdetés
MEGOSZTÁS
A szerző pszichológus, az Élet & Pszichológia rovat szakújságírója, a Pszichológus Szemmel rovat vezetője. A Károli Gáspár Református Egyetemen szerezte mesterszakos diplomáját klinikai- és egészségpszichológia szakirányon. Jelenleg börtönpszichológusként dolgozik.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ