Hirdetés

Jógázni nemcsak a földön, de levegőben is lehet. Erre találták ki az air jógát, ahol olyan pózokat próbálhatsz ki, amelyet a hagyományos jógaórákon eddig talán sosem. Belelógnál a világba elengedve a stresszt? Ránéznél az érzéseidre fejjel lefelé? Bebábozódnál a levegőben egy relaxáció erejéig? Próbáld ki az air jógát Gulyás Lara Air Yoga & Fitness stúdiójában. Élményanalízisünk.

Hirdetés

A „napüdvözlet” vagy a „lefelé néző kutya” póz egyre kevésbé ismeretlen kifejezés a nyugati ember szótárában. A jóga ugyanis kifejezetten divatos mozgásformává vált az elmúlt években, típusaitól függetlenül. A testi-lelki egység megerősítését célzó gyakorlatok jótékony hatása mára már tudományos körökben is elismert. Korábbi cikkeinkben olvashattatok a jóga és az önbizalom kapcsolatáról, a legfrissebb jógakutatásokról, a jóga sportpszichológiában való alkalmazhatóságáról és jógázó kismamákról is. Élményanalízisünkben ezúttal elrugaszkodtunk a földtől, ugyanis egy air jóga órán lógtunk.

Lefelé néző kutyapóz az air jógában. Forrás: https://upliftmaui.com/

Az air jóga egy viszonylag új színfolt a jógatípusok palettáján. Budapesten többek között Gulyás Lara Air Yoga & Fitness stúdiójában próbálhatjuk ki, milyen is lógva kiteljesedni egy-egy ászanában. Hogyan lehetséges mindez? Az air jóga során egy speciális eszköz, a hammock a társunk egy-egy póz megvalósításában. A hammock egy hevederrel felfüggesztett, nagy teherbírású, rugalmas, függőágyszerű anyag. Erre támaszkodhatunk a földön és ez tart meg a levegőben is. Pánikra semmi ok, ha követjük az oktató instrukcióit,

képtelenség leesni.

Egy air jóga óra mindig tartalmaz bemelegítést, erősítést, nyújtást, majd relaxációval köszönjük meg testünk, lelkünk munkáját. A jógának ez a típusa hamar kedvessé válhat a számunkra, ugyanis már egy-egy alkalom is olyan sikerélményhez vezet a hammock segítségével, amelyek megtapasztalásához jóval gyakorlottabbnak kell lennünk egy standard jógaóra során. Míg korábban nem bírtuk felemelni a kezünket, lábunkat egy-egy ászanában vagy folyamatosan kibillentünk az egyensúlyunkból, itt most támaszkodhatunk, kapaszkodhatunk, ráfekhetünk, belelóghatunk a pillanatba anélkül, hogy orra esnénk.

A csüngő majom póz. Forrás: https://bit.ly/2KbPYYV

Ez természetesen nem feltétlenül azt jelenti, hogy az első air jóga órát játszi könnyedséggel fogjuk végigcsinálni. Számos olyan póz van – kifejezetten a fordítottak, amikor fejjel lefelé lógunk, vagy amikor a csípőnket támasztja alá a hammock a levegőben egy lefele néző kutyánál –, amelyek szokatlanok. Ezek elsőre akár félelmetesnek is tűnhetnek, hiszen nehéz elhinni, hogy nem fogunk lezuhanni a földre. Amikor azonban meg tudjuk engedni testünknek, hogy ebben a megtámasztott helyzetben megpihenjen, egy igazán egyedi, terhektől felszabadult élményt élhetünk át.

Lóghatunk bele a semmibe és repülhetünk bárhova.

Az air jóga élettani hatásaihoz hozzátartozik a hagyományos jóga sajátosságain túl, hogy a test felfüggesztéséből fakadóan csökken a csontokra, ízületekre, vázizomzatra ható terhelés. Emiatt akár gerincproblémákkal küzdők is biztonsággal részt vehetnek az órákon. A fordított pózok azon túl, hogy jótékony hatást gyakorolnak a keringési rendszerre, egyfajta perspektívaváltás megtermékenyítői is lehetnek. Higgyétek el, fejjel lefelé lógva egészen más megvilágításba kerülhetnek a dolgok. Nem beszélve az óravégi relaxációról, amikor a hammockot kihajtjuk és belefekszünk, szintén a levegőben lógva. Az a 10 perc olyan, mint egy újjászületés. Az ember visszamerülhet a biztonságos, paradicsomi anyaméhbe vagy bebábozódva összegyűjtheti minden életerejét, bátorságát, önbizalmát a nap indításához vagy éppen lezárásához.

Üdítő relaxáció egy air jóga óra végén. Forrás: https://bit.ly/2KehR2A

Élményanalízis

Flow5/5

Amikor az ember már gyakorlottabb, könnyebben tudja önmagára, légzésére, testérzeteire irányítani a figyelmét, és kevésbé azzal lesz elfoglalva, hogy melyik kezét éppen hova tegye. A tanulási folyamat azonban minden próbálkozásunkkal, küzdelmünkkel egy értékes tapasztalat azzal kapcsolatban, hogy hogyan is vagyunk mi az új helyzetekkel, mit kezdünk a félelmeinkkel, milyen hatással van például ránk az, ha mi vagyunk az egyetlen kezdő a csoportban, és hogyan tudjuk elengedni a kontrollt testünk felett.

Intenzitás– 5/4

Az air jóga után nem fogjuk csavarni a vizet a pólónkból, azonban az új testhelyzetek, a szokatlan alátámasztás mindenképpen aktivizál fizikailag, és akár még izomlázat is érezhetünk az órát követő napokban. Az oktató jól követhető akkor is, ha életünkben először járunk air jógán. Nincs rajtunk nyomás. Ha egy-egy félelmetesnek tűnő pózra még nem érezzük magunkat késznek, bátran mondhatunk nemet. Azonban minden segítséget megkapunk, ha ismerkedni szeretnénk az ismeretlennel.

Különlegesség– 5/5

A jógatípusokat és egyáltalán a mozgásformákat tekintve mindenképpen egy egyedi élményben lehet részünk, elvégre nem mindennap lóghatunk fejjel lefelé, hasalhatunk vagy bábozódhatunk be a levegőben.

Inspiráció– 5/4

Az új testhelyzetekből fakadó ingerek mély érzelmeket is megindíthatnak bennünk, amelyeket ott és akkor talán nem is értünk. A már említett testi perspektívaváltásban megtapasztalt élmények életünk egyéb területein is inspirálhatnak bennünket. Beleengedni magunkat az életünkbe, belelógni a világba pedig igazán felszabadító érzés tud lenni.

Megoszthatóság – 5/3

A jóga természeténél fogva egy befelé figyelős műfaj, és sokszor nehéz is szavakba önteni egy-egy testi élményt, érzést. Az új testhelyzetek és a hozzájuk kapcsolódó izgatottság, félelem, próbálkozás visszatérő téma az első órák után, pláne ha ismerőssel megyünk először. A csoportlégkör nagyon támogató, és szinte együtt drukkolunk, örülünk egymásnak egy-egy új póz megvalósításakor.

Összegezve, azoknak ajánljuk, akik:

• szívesen kipróbálnának egy újfajta jógaórát,

• kíváncsiak, hogy hogy néz ki a világ fejjel lefelé,

• szorongásoldó, stresszcsökkentő, testi-lelki harmóniát célzó tevékenységet keresnek.

 

•••

Nézz a világra Pszichológus Szemmel! A Mindset Pszichológia formabontó rovatában az általunk megalkotott, tudományos alapokon álló módszer, az élményanalízis segítségével egy új látásmódot kívánunk átadni az olvasóknak. Szeretnénk, hogy cikkeink által mindenki könnyedén megtalálhassa a hozzá illő tevékenységet, amit így tudatosabban és mélyebben átélhet. A Pszichológus Szemmel rovatnak köszönhetően kitágítható a világról alkotott képünk horizontja. Az általunk kidolgozott élményanalízis módszertanának elméleti összefoglalója itt, dimenzióinak ismertetője pedig itt olvasható.

Hirdetés
MEGOSZTÁS
A szerző szexuálpszichológiai szakpszichológus, munka- és szervezetpszichológus, relaxációs tréner jelölt, a Mindset Pszichológia szakújságírója. Négy és fél éve dolgozik multinacionális nagyvállalatnál humánerőforrás területen. Továbbá szexuális elakadásokkal való megküzdésben támogatja a hozzáforduló egyéneket, párokat pszichológiai tanácsadás keretei között.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ