Hirdetés

Szemüveget fel, a valóságból ki, egy másik valóságba be. Röviden így lehet leírni az élményt, amit a Play VR-ba belépve megtapasztalhatunk. Magyarország legnagyobb virtuális valóság szórakoztató központjában egy-két órára másik világba csöppenhetünk. Ellátogathatunk a Föld bármely pontjára, megfesthetjük 3D-ben kedvenc festményeinket, sőt akár a legnagyobb félelmeinkkel is szembenézhetünk. A lehetőségek adottak, csak a bátorságunk és képzeletünk szab határt az élménynek. Élményanalízisünk.

Hirdetés

A virtuális valóság egy olyan technológia, amely betekintést enged számtalan alternatív valóságba. A speciálisan kialakított szemüveg, valamint a kontrollerek segítségével pillanatok alatt másik térben és időben találhatjuk magunkat. Amíg a virtuális valóságban vagyunk, a külvilág problémái teljes mértékben veszítenek a jelentőségükből.

A BEVONÓDÁS ÉS FLOW-ÉLMÉNY GARANTÁLT.

A cikk maximum csak körvonalazhatja, milyen élményt is nyújt a virtuális valóság, ténylegesen átélni azonban csak akkor tudjuk, ha felvesszük azt a bizonyos szemüveget.

Hozzád illő játékok

A Play VR kapuin belül nemcsak a virtuális valóság élményét kapjuk, hanem személyre szabott odafigyelést is. Belépve segítőkész játékmesterek fogadnak, és igyekeznek feltárni, hogy melyik élmény illik legjobban a személyiségünkhöz. Ezzel garantálják, hogy a Play VR-ban mindenki a leginkább neki való játékot próbálhassa ki. És talán éppen ez az emberi tényező az, ami miatt

A PLAY VR TÖBBET AD A VIRTUÁLIS VALÓSÁG ÉLMÉNYÉNÉL,

és később is visszatérnénk. Ha nyugodtabb élményre vágyunk, rengeteg lehetőség közül választhatunk a hegyekben való kirándulástól kezdve, a Föld különböző pontjainak felfedezésén át, az alkotóvágyunk kielégítéséig. Ha pörgősebb és intenzívebb játékot próbálnánk, választhatunk az űrben zajló robotcsata, a Star Warsból ismert Ezeréves sólyom megvédése és még akár egy kihalt városban történő zombiapokalipszis közül is. Ez csak pár példa, de a több száz VR élmény között mindenki megtalálhatja a leginkább hozzáillőt.

Ne higgy a szemednek!

Egyszerre megdöbbentő és hátborzongató, hogy annak ellenére, hogy egy szobában állunk két lábbal a földön, a VR szemüvegből érkező impulzusok hatására azt is gondolhatjuk, hogy egy felhőkarcoló legtetején vagyunk.

AGYUNK KÖNNYEN BECSAPHATÓ.

A külvilágból érkező információk nagy része főként két érzékleti modalitásból érkezik: a látás és a hallás által. Az embert érő környezeti ingerek hetvenöt-nyolcvan százaléka vizuális eredetű. Tehát a körülöttünk lévő világ megismerése elsősorban képi úton történik. A maradék információ a többi modalitásból származik, azonban azok között is az auditív információk élveznek elsőbbséget a feldolgozásnál. A VR technológia erre a két fő érzékleti modalitásra hat. Ezért éljük meg az érzékelés szintjén az élményeket valóságosként, annak ellenére, hogy tudatában vagyunk annak, hogy valójában egy szobában tartózkodunk, ahol semmilyen veszély nem leselkedik ránk. A jövőben egyébként olyan fejlesztések várhatók a VR technológia háza táján, amelyek a haptikus érzékelésre is hathatnak, így még valóságosabbá válhat a játékélmény.

A Play VR-ban mindenki lehetőséget kap arra, hogy néhány órára kiszakadjon a valóságból.

Éld ki a kreativitásod vagy küzdd le a félelmeidet!

Ha tombol bennünk a kreativitás és az alkotási vágy, a Play VR ennek is teret enged. 3D-ben rajzolhatjuk meg saját világunkat, amit aztán körbe is járhatunk. Ha kevésbé vagyunk megáldva művészi vénával, akkor pedig különféle művészek festményeiben nézhetünk körül. Például Vincent van Gogh Csillagos éj vagy Gustav Klimt A csók című képében.

Ezen felül a virtuális valóság tökéletes lehetőséget nyújt arra, hogy egyébként biztonságos körülmények között szembenézzünk a félelmeinkkel. Legyen szó tériszonyról vagy különféle fóbiákról, a virtuális valóságban próbára tehetjük magunkat.

A virtuális valóság mint pszichoterápiás módszer

A virtuális valóság a szórakozáson túl terápiás módszerként is szolgálhat. Leggyakrabban a fóbiákat lehet kezelni virtuális valóság segítségével. A VR hasonlít az expozíciós terápiához, amely során a pácienst biztonságos és kontrollált körülmények között szembesítik a félelem tárgyával. Csakhogy ezek a módszerek sokba kerülnek és időigényesek. A virtuális valóság által azonban bármilyen helyzet lemodellezhető. Mivel az élmény nagyon valóságos, az agyunk számára olyan, mintha ténylegesen átélnénk. A valósághű élmény ellenére a páciens tudhatja, hogy valójában nincs ott, és biztonságban érezheti magát. Így a virtuális valóság keretei között nyílik lehetőség a deszenzitizációra és a fóbia leküzdésére.

Élményanalízis

Flow – 5/5

A Play VR-ban minden feltétel adott a teljes bevonódáshoz. A szemüveg kialakítása is lehetővé teszi, hogy ki tudjunk szakadni a valóságból. Játék közben teljesen megfeledkezhetünk magunkról, és csak az adott élményre fókuszálhatunk.

Intenzitás – 5/5

A virtuális valóság szinte minden érzékünkre hat. A VR technológia révén valósághűen élhetjük bele magunkat az élményekbe. Olyannyira a hatása alá kerülhetünk, hogy még órák múlva is érezhetjük az élmény fiziológiai hatásait. A Play VR-ban egyébként intenzitás alapján is válogathatunk a játékok között, attól függően, mennyire szeretnénk aktivizálni magunkat.

Különlegesség – 5/5

A virtuális valóság – egyelőre – még nem tartozik a megszokott mindennapi élmények közé. Alapvetően kevés ember teheti meg, hogy otthon ilyen technológiát alakítson ki. Azonban ha ellátogatunk a Play VR szórakoztató központba egy igazán rendhagyó élményben lehet részünk.

Inspiráció – 5/3

Főleg a kreativitásra ható és az alkotást elősegítő élmények esetében inspirálódhatunk a virtuális valóságban eltöltött idő alatt. Extrémebb és intenzívebb játékok esetén kevésbé indul be egy gondolatébresztő folyamat, azok jellemzően a kritikus gondolkodás háttérbe szorulását eredményezik.

Megoszthatóság – 5/3

A virtuális valóság az olyan élmények közé tartozik, amiket akár egyedül, akár társaságban is maximálisan lehet élvezni. Ha egyedül játszunk, lehetőségünk nyílik a mélyebb önismeretre azáltal, hogy megtapasztalhatjuk, bizonyos helyzetekben hogyan reagálunk. Multiplayerben pedig csapatépítő jellege lehet: elősegítheti a csoportkohéziót és az együttműködést.

Összegezve, azoknak ajánljuk, akik:

  • érdeklődnek a VR technológia iránt,
  • szívesen kipróbálnának különféle élményeket szakmailag és emberileg is kiemelkedő játékmesterek segítségével,
  • egyedül vagy társaságban kiszakadnának a hétköznapok mókuskerekéből.

Ha a cikk megjelenését követő egy hétben (tehát márc. 25-ig) látogatsz el a Play VR-ba és a MINDSET-re hivatkozol, 10% kedvezményben részesülsz! Fedezd fel te is a virtuális valóságot!

•••

Nézz a világra Pszichológus Szemmel! A Mindset Pszichológia formabontó rovatában az általunk megalkotott, tudományos alapokon álló módszer, az élményanalízis segítségével egy új látásmódot kívánunk átadni az olvasóknak. Szeretnénk, hogy cikkeink által mindenki könnyedén megtalálhassa a hozzá illő tevékenységet, amit így tudatosabban és mélyebben átélhet. A Pszichológus Szemmel rovatnak köszönhetően kitágítható a világról alkotott képünk horizontja. Az általunk kidolgozott élményanalízis módszertanának elméleti összefoglalója itt, dimenzióinak ismertetője pedig itt olvasható.

Hirdetés
MEGOSZTÁS
A szerző a Pázmány Péter Katolikus Egyetem pszichológia szakán végzett, az Élet & Pszichológia rovat szakújságírója, a Pszichológus Szemmel rovat társalapítója, valamint az insightOUT kutatócsoportjának tagja. Jelenleg a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem munka- és szervezetpszichológia specializációját végzi.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ