Éreztél már úgy, hogy nagyon vágytál valakire, mégsem mertél lépni felé? Képes vagy bezárkózni a saját világodba, miközben a világ csak a kőkemény falaidat látja kívülről? A Testről és lélekről című filmben két ilyen ember szerelmének alakulását láthatjuk a hétköznapitól teljesen eltérő nyelvezetben. Legyen bármennyire zárt egy fal, ha megfelelő módon érintik meg, képes megnyílni. Élményanalízisünk. 

A Testről és lélekről című magyar filmet Enyedi Ildikó rendezte 2017-ben, Morcsányi Géza és Borbély Alexandra főszereplésével. A történet egy vágóhídon játszódik, ahol két, látszólag teljesen ellentétes karakter sorsa összefonódik. Endre a vágóhíd pénzügyi igazgatója, aki már megbékült magányos életével és lebénult bal kezével. Mária újonnan érkezik a céghez, ám rengeteg autisztikus jegyet mutat. Túlzott precízsége és zárkózott magatartása miatt nem tud beilleszkedni. Egy nap azonban fény derül arra, hogy ők ketten minden éjszaka ugyanazt álmodják. Szarvasként keresnek együtt táplálékot a fagyos erdőben. Ez a felismerés rég elfojtott érzelmek felé vezeti őket. Bármilyen életkorban és bármilyen helyzetben vagyunk, a két szereplő történetében mindenki tud valamilyen szállal azonosulni.

A film varázsa a kettősségben rejlik: miközben zavarba ejtően intim, ugyanakkor ridegen szenvtelen. A szereplők óriási, addig meg nem tapasztalt érzelmeket élnek át.

Hosszú időn át építgetett falaik lerombolása azonban nehezen megy nekik.

A film végéig kérdéses, hogy ezek a falak leomlanak és valóságosan találkoznak egymással, vagy az álomviláguk összhangja keserű csalódássá alakul. Teljesen elválik egymástól a kegyetlen valóság a nappali vágóhídon, és a mesés képzelet az éjszakai álomban. Ez a kettő nem fér össze egymással. Falak választják el a két világot egymástól. Eleinte különválik a test valósága és a lélek végtelensége. E kettőnek a kapcsolata áll a film középpontjában. Ahogy haladunk előre a történetben, és kezdenek ledőlni a falak, úgy ismerjük meg azt is, hogy a test és a lélek milyen módon tudnak kapcsolódni.

Az egyik legfontosabb ilyen eszközünk az érintés. A film érzékletesen mutatja be az érintés fontosságát. Az érintés megléte tudja lerombolni a köztünk lévő falakat. A testi érintés az egyik szeretetnyelv az öt közül. El sem tudjuk képzelni, hogy egy kis érintés milyen komoly hatást gyakorol a másik lelkére, legyen az rossz vagy jó.

A szereplőkkel együtt lelkünk legmélyebb bugyraiba pillanthatunk be. Elgondolkodhatunk azokon a kérdéseken, hogy mi mögé bújunk el az életben? Miért félünk meglépni valamit, amire a szívünk mélyén leginkább vágyunk? Mit teszünk, ha a régóta dédelgetett álomképünk vagy ideánk egyik pillanatban szertefoszlik, és szembe kell néznünk a keserű valósággal? Vagy esetleg a keserű valóság csak bennünk létezik, és a másikkal való kommunikáció hiánya teljesen félrevezet minket? Ha nem kommunikálunk egymással, akkor olyan félreértések alakulnak ki bennünk, melyeket korábbi tapasztalataink szerint értelmezünk.

A filmet számos naturalisztikus elem teszi még őszintébbé és megrázóbbá. Egy-egy hétköznapi jelenetet teljes valóságában mutat meg. Ezzel együtt az alkotás a maga módján roppant humoros. Még a legkegyetlenebb részeknél is fel tudunk nevetni a szereplők és a helyzet abszurditásán. Óriási kincs az, amikor a legborzasztóbb pillanatban is tudunk találni egy kis fogódzkodót, melyen tovább tudunk menni.

A Testről és lélekről olyan film, mely szembesít minket a szerepeinkben felépített falainkkal és az amögött elfojtott vágyainkkal, érzelmeinkkel.

A film bátran beszél olyan tabutémákról, melyekről a hétköznapi beszédben nem merünk szót ejteni.

Ez az alkotás képes kihozni minket a komfortzónánkból, a megnézése után is hosszú ideig dolgoznak bennünk a filmen keresztül átélt tapasztalatok.

Élményanalízis

Flow – 5/5

A Testről és lélekről abszolút képes arra, hogy teljesen bevonódjunk a filmnézésbe. Talán mindent elmond az a tapasztalat, hogy a moziban a film végeztével senki nem állt fel, hanem megvárta a stáblista végét. Addig csak ültünk csendben, és nem is vettük észre az idő múlását.

Intenzitás – 5/4

A vásznon megjelenő naturalisztikusság a maga egyszerű és kegyetlen valóságában tárja elénk ezeket a kérdéseket. Olyan gondolatokat és érzelmeket indít el ez bennünk, melyeket gyakran elfojtunk magunkban.

Különlegesség – 5/3

A Testről és lélekről nagyon elüt az átlag filmektől mind gondolatvilágban, mind kifejezésmódban. Más filmekhez nem is igazán hasonlít egyedi a naturalisztikussága és a test és lélek kettőségének ábrázolása.

Inspiráció – 5/5

A két ember szerelmének alakulása, a bennük lévő falak és hidak szimbóluma minden emberben megmozdít olyan érzelmi és gondolati szálakat, melyek sok idő alatt csengenek le. Olyan kérdéseket és válaszokat ad, amelyek hosszú időn keresztül meg tudják határozni gondolatainkat.

Megoszthatóság – 5/2

Ez egy elgondolkodtató, mélylélektani film, melyet nagy társaságban nem érdemes megnézni. Sok emberrel nem tudjuk megosztani ezt az ön- és társismereti élményt. Egyedül is hatásos megnézni, azonban a legjobb az, ha párunkkal, szerelmünkkel nézzük meg. Ez a film közelebb viheti egymáshoz az embereket, képes lerombolni a falakat.

Összegezve azoknak ajánljuk, akik:

  • érdeklődnek olyan tabutémák iránt, melyek körülvesznek minket, mégis elfojtjuk magunkban.
  • érdeklődnek intim kapcsolataink törvényszerűségei és nehézségei iránt.
  • szeretnének látni egy igazán jó magyar filmet, mely világviszonylatban is megállja a helyét.

•••

Nézz a világra Pszichológus Szemmel! A Mindset Pszichológia formabontó rovatában az általunk megalkotott, tudományos alapokon álló módszer, az élményanalízis segítségével egy új látásmódot kívánunk átadni az olvasóknak. Szeretnénk, hogy cikkeink által mindenki könnyedén megtalálhassa a hozzá illő tevékenységet, amit így tudatosabban és mélyebben átélhet. A Pszichológus Szemmel rovatnak köszönhetően kitágítható a világról alkotott képünk horizontja. Az általunk kidolgozott élményanalízis módszertanának elméleti összefoglalója itt, dimenzióinak ismertetője pedig itt olvasható.

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ