Az iskolától való távolmaradás gondolata valamilyen formában mindenkinél megjelenik. Jó esetben ez nem valósul meg, vagy ha mégis, megfelelő okokkal tudjuk alátámasztani. De mi történik akkor, ha ez egyre több és több napot kezd jelenteni, és már igazolni sem tudjuk? Hogyan tehetünk e jelenség ellen, és hogyan lehet kiküszöbölni a távolmaradások okait? Cikkünk az iskolai hiányzások témakörét, és lehetséges megoldását járja körül.

Habár az elmúlt fél évtizedben a magyar diákok igazolatlan hiányzásainak száma csökkenni látszik, a lógás mint probléma még mindig jelen van a társadalomban. Ez leginkább azokban a megyékben jelentős, ahol eddig is szembeötlően magas volt a gyermekek igazolatlan hiányzása: jó példa erre Borsod illetve Nógrád megye.

Magyarországon minden tanköteles korú gyermeknek kötelező megjelennie az iskolában. Amennyiben ezt mégsem teszik, akkor az iskola, a gyermekjóléti szolgálat és a jegyző a legideálisabb esetben a szülővel együttműködve próbálnak megoldást találni a helyzetre.

A 2009/2010-es tanévben az összes magyar iskolás negyede hiányzott legalább egyszer igazolatlanul. A 2014/2015-ös időszakban ez a szám 18 százalékra csökkent, azonban ez

még mindig több mint 215.000 gyermeket jelent.

Ha ezt az iskolatípus tanulóinak számához viszonyítva nézzük, elmondható, hogy 2015-ben a szakiskolások 5,6 százaléka hiányzott több mint ötven órát, míg a gimnazisták esetében ez csak 0,1 százalék.

Az ötven órás hiányzás már komoly intézkedéseket von maga után. A 2009/2010-es tanévben az általános- és középiskolás diákok 2,2 százalékára, a 2014/2015-ös évben már csupán 1,1 százalékára volt ez érvényes. Borsod megyére vetítve elmondható, hogy a diákok 4,7 százaléka hiányzott igazolatlanul több mint egy hetet, és ez hat év alatt is csak 2,5 százalékra csökkent le, mely még mindig magasabb, mint az egész ország átlaga.

A kapott adatok alapján azt mondhatjuk, hogy 10-30 órát igen sokan hiányoznak, és ha országos szinten vizsgáljuk, akkor a 10-29 és a 30-50 órát távolmaradó diákok száma nem csökkent olyan jelentősen.

De mégis mit lehet ez ellen tenni? Hogyan lehet kiküszöbölni a távolmaradások okait?

Sally Varnham, a Sydney-i Egyetem professzora szerint a megoldás abban rejlik, hogy az iskolákat olyan hellyé alakítjuk, ahová a fiatalok szívesen mennek, és lehetőségük van a tanulásra.

Az iskola iránti elköteleződés az egyik kulcsa a hasznos tapasztalatok megszerzésének. Nem elég, ha a gyerekek jelen vannak: aktív és elkötelezett magatartás szükséges az iskola, a tananyag, illetve tanmenet, valamint a tanárok irányába. Azok a diákok, akik pozitív elköteleződést mutatnak, több dolgot érnek el és boldogabbak, valamint nagyobb valószínűséggel jelennek meg a tanítási napokon.

Az iskolai sportcsapathoz való tartozás növeli az intézmény iránti elköteleződést.

A tapasztalatok az mutatják, hogy a sportok és a különböző fizikai aktivitások elősegíthetik az iskola iránti elköteleződés érzésének megjelenését.

A kutatók és az ifjúságpolitikai szakemberek is egyetértenek abban, hogy a magas minőségű iskola utáni elfoglaltság produktív időeltöltésnek számít, melyek magukban rejtik a növekedés és fejlődés lehetőségét. Emellett egyre több szociológiai, fejlődéslélektani és sportpszichológiai kutatás vizsgálja az iskola utáni programok jótékony hatásait. Ezek alapján elmondható, hogy

az aktív részvétel pozitív kapcsolatban áll a tanulmányi kimenetellel,

mely magában foglalja az érdemjegyeket, a tesztek pontszámait és az egyéni törekvéseket is. Az iskolai sportokban részt vevő fiatalok pedig kisebb valószínűséggel fogyasztanak alkoholt és használnak drogokat.

A pszichológiai oldalt tekintve pedig azt kapták, hogy ezek a tevékenységek magasabb önbecsülést eredményeznek, illetve csökkentik a depresszió mértékét.

Az iskola utáni elfoglaltságok közül egyre több hasonló tevékenységről derül ki, hogy növeli az elköteleződést. Hasonló hatásai vannak a művészeti és tanulmányi szakköröknek, valamint a diák- és hallgatói önkormányzati tagságnak is.

Ezen kutatási eredmények alapján pedig, ha gyermekünk szívesen sportolna az iskola keretein belül, vagy végezne közösségi tevékenységet, támogassuk ebben. Hatására erősödhet az iskola iránti elköteleződés és lojalitás, mely az iskolától való távolmaradás valószínűségét csökkenti.

***

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ