Hirdetés

Mindannyian tudjuk, hogy életünk szerves részévé váltak az okoseszközök, hiszen a munkánkhoz és a kapcsolattartáshoz elengedhetetlenek. Éppen ezért könnyű átlépni a határt, és a megfelelőből a túlzott használatba átcsapni, ami társas kapcsolatainkra is hatással lehet. Hogyan is jelenik meg ez a szülő-gyermek interakcióban? Mit is éreznek a gyermekek ezzel kapcsolatban? Cikkünkben ezt a témát járjuk körül.

Hirdetés

A gyermekek élete nagyban függ szüleik odafigyelésétől. Ezen múlik túlélésük, de társas és érzelmi fejlődésük is. A legfrissebb kutatások azt mutatják, hogy a szülők kárt okozhatnak gyermeküknek, amikor bár fizikailag jelen vannak, figyelmüket mégis inkább okostelefonjaikra fordítják.

A sokat telefonozó anyukák gyermekei 

A Developmental Science-ben publikált tanulmányban 7 hónap és 2 év közötti csecsemők és kisgyermekek temperamentumát, társas interakcióit és explorációját vizsgálták. A kutatók azoknál a gyermekeknél, akiknek édesanyja sokat használta a mobiltelefonját, több distresszt detektáltak, és azt észlelték, hogy kevésbé bátrak környezetük felfedezésében. Emellett arra az eredményre jutottak, hogy ezek a gyerekek

a mindennapokban is sokkal negatívabbak és kevésbé képesek megküzdeni az érzelmi nehézségekkel.

A kutatók szerint a mobileszközhasználat az anyai elszigetelődés és a reakció hiányának más formáihoz hasonlóan negatív hatással lehet a csecsemő szociális, illetve érzelmi működésére és a szülő-gyermek interakcióra.

Küzdelem a szülői figyelemért

Egy nagyszabású nemzetközi kutatásban a résztvevő hatszáz 8 és 13 év közötti gyermek 32 százaléka számolt be arról, hogy feleslegesnek érzi magát, amikor a szülei az étkezések, beszélgetések és a családdal töltött közös idő alatt mobiltelefonjukat nyomkodják. A gyerekek azt is elmondták, úgy érzik,

versenyezniük kell az okoseszközökkel szüleik figyelméért.

Több mint a gyerekek fele mondta, hogy a szülei túl sok időt töltenek okostelefonjuk nyomkodásával.

Az okoseszközök miatt nem csökkenhet a szülők gyermekükkel töltött ideje

A kutatók azt találták, hogy azok a szülők, akik sokat használják mobileszközeiket, nagyobb valószínűséggel viselkednek meggondolatlanul gyermekeikkel. Sok szülőt a mobiltelefonok ingerlékennyé és türelmetlenné tesznek, ami a gyermekből csak még nagyobb ellenállást válthat ki.

Azok a szülők, akik a gyermekekkel való interakciók alatt használják telefonjaikat, kevésbé érzékenyek és válaszkészek gyermekeik szükségleteire, amely a szülő-gyermek interakció romlásához vezet. Szélsőséges esetekben ez a gyermekek kockázatos viselkedéséhez vezet, hiszen szeretnék felhívni magukra szüleik figyelmét. Ez pedig csak további családi konfliktusokat vonhat maga után.

Telefonozó szülők – szomorú gyerekek? 

Egy másik kutató ezer 4 és 8 év közötti gyermeket interjúvolt meg, amely során szüleik mobilhasználati szokásairól kérdezte őket. A válaszok alapján a legtöbb gyerek

szomorúnak, dühösnek és magányosnak érzi magát,

amikor szülei a mobileszközökkel töltik az időt. Több gyermek is arról számolt be, hogy elrejti szülei elől a mobiltelefont, hogy ne azzal foglalkozzanak. A kutató ezek alapján azt javasolta, hogy a szülők kétszer is gondolják meg, mielőtt gyermekük társaságában telefonozni kezdenek. Hiszen akár akaratlanul is azt közölhetik ezzel gyermekükkel, hogy nem vágynak a társaságára, nem számít nekik. Ez pedig a szülő-gyermek együtt töltött hasznos időre komoly negatív hatással lehet.

A gyermekek az okostelefonozást elutasításként élhetik meg. Nem arról van szó, hogy egyáltalán ne használják a szülők a telefonjukat, de próbáljanak csökkenteni a használat mértékén. Az rendben van, ha egy gyors üzenetre válaszolnak, vagy gyorsan fel kell hívniuk valakit, főleg, ha a gyermeket is érinti a dolog. De amikor csak tehetik legyenek a gyermekükkel! Élvezzék azt az időt, amit velük tölthetnek, így segíthetnek nekik, hogy kiegyensúlyozott felnőtté váljanak.

Felhasznált irodalom:

Ph. D. Dona Matthews (2017). Turn off that smartphone, Mom and Dad!, Psychology Today.

Kildare, C. A. & Middlemiss, W. (2017). Impact of parents mobile device use on parent-child interaction: A literature review. Computers in Human Behavior, 75, 579-593.

Hirdetés
MEGOSZTÁS
A szerző pszichológus. A pszichológia alapképzést Szegeden, a mesterképzést az ELTE a Fejlődés- és klinikai gyermekpszichológia szakirányán végezte. Az egyetem mellett több helyen önkénteskedett. A kutatói munka is közel áll hozzá, 2015-ben az Országos Tudományos Diákköri Konferencián is részt vett, társszerzős dolgozatából publikáció született. Jelenleg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság műsorelemző munkatársaként dolgozik. Szakmai érdeklődési körébe főleg a serdülőkor, a média hatása a gyerekekre, valamint a családon belüli kapcsolatok tartoznak.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ