Vajon a pénz a leghatékonyabb motivációs eszköz?

0

Minden vállalatnak kulcsfontosságú, hogy alkalmazottai kellően motiváltak legyenek. Ebben a vezetőknek is kiemelt szerepük van, ugyanis ők döntenek arról, pontosan hogyan ösztönözzék csapatukat. Népszerű megoldásként sokan bónuszokkal vagy fizetésemeléssel kívánják növelni a dolgozók motivációját. Biztos ez a leghatékonyabb módszer? Cikkünkből kiderül!

Képzeljünk el egy átlagos napot munkahelyünkön. Épp befejeztünk egy fontos feladatot. Melyik jutalomnak örülnénk legjobban a következők közül? Egy kis bónusznak (készpénzben), egy ingyen pizzának vagy egy szóbeli dicséretnek a főnökünktől? Nagyon érdekes, hogy a többség a pizzát és a dicséretet részesíti előnyben a pénzzel szemben! Hogy is van ez?

A Duke egyetem munkatársai végeztek egy kutatást, amely a munkahelyi motivációt vizsgálta. Egy izraeli multinacionális vállalatnál zajlott a kísérlet, ahol ugyanazt a munkafolyamatot párhuzamosan sok alkalmazott végezte. A kutatók 4 csoportba osztották őket. Az első csoport 30 dollárt kapott a sikeres munkavégzésért, a másodikat szóbeli dicséretben részesítette a főnök, a harmadik ingyen pizzát kapott, míg a negyedik – a kontroll csoport –  semmit.

Az ösztönzők hatékonyságát az ezt követő teljesítménynövekedés vagy csökkenés segítségével mérték. Az eredmények meglepőnek bizonyultak. Eleinte a leghatékonyabb ösztönző az ingyen pizza volt, amely 6,7%-os teljesítménynövekedést váltott ki az alkalmazottaknál. Ezt követte a szóbeli dicséret 6,6%-os növekedéssel, ám az idő előrehaladtával ez a pizzánál is hatékonyabbnak bizonyult. Ami viszont még érdekesebb eredmény, hogy hosszútávon nem hogy növelte, hanem egyenesen

csökkentette a dolgozók teljesítményét a pénzjutalom.

Téged mi motiválna legjobban?
Téged mi motiválna legjobban?

Mi a tanulság? Ryan és Deci már a 70-es évek közepén leírták, hogy

a külső ösztönzők gátolják és csökkentik a belső motivációt.

Ezt erősítette meg ez a kutatás is. Ugyanis amikor főnökünk szóban megdicsér minket, azzal pont a belső motivációnkat erősíti meg, amelynek köszönhetően hatékonynak és sikeresnek érezzük magunkat.

Ugyanez nemcsak az üzlet világában tapasztalható, hanem univerzálisan igaz minden emberre. Gondoljunk csak a sportra vagy az oktatásra. Például mi motivál valakit arra, hogy önként lefusson egy maratont, ahol szemmel láthatólag csak szenved? Vagy hogy megtanuljon egy ötszáz oldalas könyvet egy vizsgára? Hosszútávon biztosan csak a belülről fakadó motiváció!

***

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ