Azért valószínűleg, mert nem próbáltam még minden sportot: el tudom képzelni, hogy a magashegyi túrázás, ejtőernyőzés, szabadtüdős merülés hasonló transzcendens élményt ad, de hogy a hullámtörés mögött valami nagyon különleges dolog történik a vízben, az biztos.

Míg tavaink kiváló terepet biztosítanak windszörfözésre és nagyobb szelekben kite-ozni is lehet, addig a hullámszörfhöz sajnos utaznunk kell. Nem is keveset, hiszen óceán szükséges ehhez a sporthoz: a legközelebbi hullámbiztos helyek Franciaország nyugati részén és Portugáliában vannak, 2-3000 kilométerre, az igazán klasszikus helyek, Ausztrália, Kalifornia, Hawaii pedig még messzebb. Ezért a munka előtt/után leugrunk egy kicsit szörfözni nálunk megvalósíthatatlan, ennek ellenére van egy maroknyi magyar, akik amolyan jamaicai bobcsapatként lelkesen járják a világot, hogy évi pár hetet az óceánban töltsenek egy deszka hátán. De mi történik a vízben, hogy ez megéri? Mi játszódik le a szörfös fejében? Valami olyan, ami egy kicsit sport, egy kicsit vallás, és nagyon könnyen a rabjává tesz.

Szörfözés receptre

A francia-baszk várost, Biarritzot Európa szörfös fővárosaként is szokás emlegetni. Talán nem is csoda, hogy két évvel ezelőtt innen röppent fel a hír, hogy a francia orvosok különböző krónikus betegségekre, például lumbágóra, depresszióra, cukorbetegségre gyógyszer helyett egy

12 hetes sportprogramot írnak fel a klienseknek, ami gyaloglás és úszás mellett szörfözést is tartalmaz.

A világon máshol is alkalmazzák a módszert: a brit egészségügyi szolgáltató, az NHS is indított egy projektet, aminek során szörfleckéket írnak fel a depressziótól, alacsony önbecsüléstől vagy krónikus gyásztól szenvedő klienseknek. Kaliforniában Ocean Therapy néven fut a szörfözést affektív zavarok, poszttraumás-stressz, szorongás ellen ajánló kezelés. Kétségtelenül élvezetesebb hullámlovaglást tanulni, mint pirulákat bevenni, ráadásul nem kizárólag a testmozgás az, ami gyógyírként szolgál: a szabad levegő, a napsütés D-vitamin termelő hatása mind segíti a testi egészséget. Emellett saját határaink tágítása, az új képesség elsajátítása, a közösség élménye a pszichés jóllétet javítja. Ez azonban eddig a legtöbb szabadtéri sportra igaz – miben más a szörfözés? Levin és Taylor, San Franciscó-i orvosok szörfösök körében vizsgálták a depresszió, szorongás jegyeit. Azt találták, hogy az átlagpopulációnál kevésbé jellemzők rájuk ezek, valamint megküzdési technikák terén is jobb módszereket használnak. De honnan ez a spirituális vetülete ennek a laikusok körében egy egyszerű extrém sportnak titulált tevékenységben?

Saját határaink tágítása, az új képesség elsajátítása, a közösség élménye a pszichés jóllétet javítja.

A „stoke” – különböző megközelítésekben

  • Flow

A legtöbb szörfös számára a szörfözés nem csupán egy hobbi, egy sport, hanem életmód és vallás is egyben. Sok szörfös számol be arról, hogy a szörfözést úgy élik meg, mint a meditáció egy formáját, mint közvetlen kapcsolatot valami önmaguknál hatalmasabb dologgal. Beszámolnak arról, hogy az idő lelassul, az egyéb gondokat elfelejtik, a jelen pillanatot képesek mélyebben megélni. Ismerősek a jellemzők? Csíkszentmihályi flow élményének jellegzetes aspektusai ezek. Valóban nem nehéz flow-t megélni egy hullám hátán: az a rövid, jó esetben is csupán 10-20 másodperces menet a tökéletes összhangot jelenti a természettel. Maga Csíkszentmihályi is a víz áramlásával írta le a jelenséget:

„Amikor folyóparton ülünk, és figyeljük az elhaladó vizet, megláthatjuk a flow szépségét működés közben. A víz természetesen áramlik és mozog, biztos irányba. Energiája, ereje, bizonyossága van, ebből a kombinációból nyugalom és a világgal való egység érzete árad.”

Amikor sikerül egy hullámot elkapnunk és felállnunk rajta,

szó szerint részt veszünk a flowban:

egy egyszerű deszka segítségével mi is siklunk a víz felszínén, felvéve sebességét, irányát. És mivel egy-egy menet nagyon rövid, nehéz túltelítődni az élménnyel, nehéz megunni azt. Ráadásul minden strand, minden hullám mindig egy kicsit más – a természet folyamatainak megismerése pedig alázatra tanít, újra és újra csodálatba ejt. Hasonlít a többi természetben lejátszódó sporthoz, például a vitorlázáshoz, csak a sok bonyolult technikai felszerelés nélkül: itt tényleg csak mi vagyunk és a hullámok.

  • Freud analízise

Freud egy barátja, Romain Rolland hívta fel rá a neves pszichoanalitikus figyelmét, hogy a vallás alapja a bizonyos „óceáni érzés”. Ezt az érzést Rolland az örökkévalóság sejtelmének nevezte, határtalan, korlát nélküli, mint maga az óceán. Rolland szerint ez az érzés tisztán szubjektív, semmilyen hittétel nem kapcsolódik hozzá, de ez a forrása a vallásos energiáknak, ezt ragadják meg a különböző vallási rendszerek. Bár Freud nem fedezte fel magában ezt az érzést – nem is volt soha vallásos –, valószínűnek tartja, hogy ez az univerzummal való eggyé válás az egónak egy módja arra, hogy mindenhatónak érezze magát, sérthetetlennek a külvilágból érkező fenyegetésekkel szemben – ahogy egyébként éreztük ezt életünk hajnalán, amikor még énünk nem differenciálódott, nem vált el a külvilágtól. Talán az érzés, amit a szörfösök átélnek az óceánban a hullámra várva, majd azt meglovagolva, a színtiszta óceáni érzés, és az ehhez kapcsolódó természetben való feloldódás az, ami ilyen pozitív hatással van a pszichére.

  • Kémiai koktél

Aki már szörfözött életében, még ha nem is ment jól neki, még ha kezdőként csak esett és kelt a tajtékban, akkor is átélhette azt a bizonyos „stoke”-ot, ezt az euforikusan boldog érzést. Úgy tűnik, hogy a flow és az óceáni érzés mellett van egy kissé földhözragadtabb, tisztán fizikai oka is ennek a jelenségnek. A megtörő hullámok turbulenciája megváltoztatja a víz közelében a levegő szerkezetét: ahogy elkezd tajtékzani a hullám, összetöri a víz és levegőmolekulákat és negatív töltésű ionok szabadulnak fel, amiknek a szörfösök szükségszerűen ki vannak téve. A kutatók szerint ezek az töltött nátrium, klór és magnézium ionok jó hatással vannak a hangulatra: felgyorsul a szervezet oxigéncseréje, a véráram és endorfin, szerotonin hormon szabadul fel a szervezetben – igen, ezek a „boldogság hormonok”. Alátámasztja a feltételezést, hogy vízesések közelében és havas hegyeken is sikerült ugyanezt a hatást kimutatni. Ha elég erős a víznyomás, talán még otthon, a zuhany alatt is tudunk mesterséges stoke-ot létrehozni!

Bár biztos választ nem adhatunk arra, hogy mi jár egy szörfös fejében a hullámon, vagy arra, hogy valóban lecserélhetjük-e az antidepresszánsokat szörfdeszkára, egy biztos: valahogy ez az egész mégis több, mint egy vizes sport, mint egy extrém hobbi. Talán van egyszerűbb módja a flow átélésének, a zen-üzemmód megtalálásának, de jó tudni, hogy van ott a hullámok mögött egy már megtalált, de újra és újra felfedezésre váró Paradicsom.

Felhasznált irodalom

Csíkszentmihályi, M. (2015). Flow. A tökéletes élmény pszichológiája. Budapest: Akadémiai Kiadó

Freud, S. (2014). Rossz közérzet a kultúrában. Budapest: Kossuth Kiadó

Levine, J. & Taylor, J. (2011). Depression, Anxiety and Coping in Surfers. Journal of Clinical Sport Psychology. 5(2), 141-158.

Melekian, B. (1987). The Science of Stoke. http://www.surfer.com/features/the-science-of-stoke/ Letöltve: 2017. október 1.

Reedman, B. (2011). Scientists froth on surf stoke. http://www.theinertia.com/environment/scientists-froth-on-surf-stoke/ Letöltve: 2017. október 1.

***

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ