Gyakran hangzik el a mondat: „Hagyd abba az önsajnálatot!”. Ám nagyon nehéz megszabadulni ettől a szokásunktól. Ha azonban erősek vagyunk, képesek lehetünk önmagunk szánását lecserélni a hálára. Nem számít, hogy néhány mondatot írunk egy hálanaplóba, vagy csak egy pillanatra gondoljuk át magunkban az értékeinket, mindez hálával töltheti meg az életünket. Bármilyen helyzetben találhatunk olyan dolgokat, amikért hálásak tudunk lenni. A hála érzete hosszú távon számos pozitív hatással bír. Ezeket szedtük most össze.

A hála érzése nyitottabbá teszi az emberi kapcsolatainkat. Egy friss tanulmány szerint a „köszönöm” szó használata nemcsak jó modor jele, hanem új barátokat is szerezhetünk vele. Egy cselekedet megköszönése egy idegennek, vagy egy munkatársnak küldött hála új lehetőségekhez vezethet.

Az empátia növekedése és az agresszió csökkenése is együtt jár a hálával. A hálás emberek nagyobb valószínűséggel viselkednek proszociális módon. Igaz ez akkor is, ha mások kevésbé szimpatikusan viselkednek velük. Egy, a Kentucky Egyetemen bemutatott kutatás szerint a hálásabb résztvevők kevésbé akarták megtorolni a másoktól elszenvedett sérelmeiket. Több érzékenységet és empátiát éreztek más emberek felé, miközben csökkent a bosszúvágyuk is.

A hála jótékony hatásai

A hála javítja a fizikai egészséget. A hálás emberek kevesebb fájdalmat tapasztalnak és sokkal egészségesebbnek érzik magukat az átlagnál. Nem meglepő, hogy a hálás emberek nagyobb valószínűséggel törődnek az egészségükkel. Gyakrabban sportolnak, illetve nagyobb valószínűséggel vesznek részt a rendszeres orvosi vizsgálatokon, ami hozzájárul a hosszabb élettartamhoz.

A fizikai állapoton túl a hálának köszönhetően helyreáll a pszichológiai egészség is. Ha hálásak vagyunk, kevesebb negatív érzelmet élünk át, így alábbhagy az irigység, a harag, a frusztráció és a megbánás.

Számos kutatás megerősíti, hogy a hála gyakori érzete növeli a boldogságot és csökkenti a depressziót.

Önbecsülésünket és mentális erőnket fejleszthetjük vele. Egy, a Journal of Applied Sport Psychology-ban megjelent kutatás alátámasztja, hogy a hálásabb sportolók nagyobb önbecsüléssel rendelkeznek, és ezzel összefüggésben általában a teljesítményük is jobb. Más tanulmányok szerint a hála a társadalmi összehasonlítást is csökkenti. Ahelyett, hogy neheztelnénk azokra az emberekre, akik gazdagabbak vagy jobb munkahelyük van – ami a csökkent önbecsülés egyik fő tényezője –, képesek leszünk értékelni más emberek teljesítményét.

A mentális erőnk is fejleszthető a hálával. A magasabb hálával jellemezhető háborús veteránok a poszttraumatikus stressz alacsonyabb szintjét tapasztalták – állítja egy 2006-os kutatás. A Journal of Personality és a Social Psychology című folyóiratban megjelent 2003-as tanulmány pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy az amerikai hálaadás ünnepe a szeptember 11-i terrortámadások után jelentősen hozzájárult a talpra álláshoz. Ha felismerjük mindazon értékeinket, amiért hálásak tudunk lenni, az még a legnehezebb időkben is segít a túlélésben.

Ha hálásabbak vagyunk, erősebbé válunk mentálisan, és könnyebben kilábalunk a nehézségekből.

A hálanapló írása komoly változásokat idézhet elő bennünk.

Mindannyiunknak megvan a képessége és a lehetősége a hála érzését ápolni. Ahelyett, hogy panaszkodnánk a hiányzó dolgaink miatt, szánjunk inkább néhány percet arra, hogy a már meglévő dolgainkra összpontosítunk. A „hálával kapcsolatos hozzáállás” fejlesztése az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy javítsuk az élettel való elégedettségünket.

Vezethetünk hálanaplót is. Minden nap írjunk össze öt eseményt vagy bármilyen dolgot, amiért aznap hálásak vagyunk! Töltsünk tizenöt percet naponta elalvás előtt azzal, hogy összeírjuk néhány hálás mondatot, és máris könnyebben tudunk elaludni!

harminc nap után már komoly változásokat vehetünk észre magunkon.

Nagy kitartást igényel, azonban meglesz az eredménye annak, ha végigcsináljuk.

FELHASZNÁLT IRODALOMPsychology Today
MEGOSZTÁS

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ